”Az elmúlt két évben megduplázódott a közösségünk” – Kijött a B Lab éves jelentése

Egyre ismertebb a B Corp védjegy, a minősítést odaítélő B Lab adatai szerint a fogyasztók 56 százaléka fontosnak tarja, hogy ha teheti, környezetileg-társadalmilag tudatos vállalatok termékeit, szolgáltatásait vásárolja, vagy ilyen szervezeteknél vállaljon munkát.

Kijött a B Corp minősítést odaítélő nemzetközi szervezet, a B Lab éves jelentése. Az elmúlt években ugrásszerűen megnőtt a felelős vállalatok mozgalmához csatlakozó cégek száma. “Ma már több mint nyolcezer B Corp vállalat van világszerte” – mondta Sarah Schwimmer, a szervezet stratégiai növekedésért felelős igazgatója. A szakember hangsúlyozta: az ismertségnek és a népszerűségnek ára van, sokan “fenyegetve érzik magukat” a mozgalom robbanásszerű növekedése miatt. “2023-ban komoly ellenállást tapasztaltunk. Az Egyesült Államoktól Európáig számos törvényhozó testület felhígította azokat az irányelveket, amelyek a stakeholderek – köztük a bolygónk – érdekeit védik. A mozgalom ellenzői »woke kapitalizmust« kiáltottak, és olyan törvények elfogadását szorgalmazták, amelyek komolyan korlátoznák azoknak a befektetőknek a lehetőségeit, akik valós és releváns szempontként tekintenek a globális gazdaság társadalmi és környezeti hatásaira – hangsúlyozta. – De mi ezt az ellenállást jó jelnek tekintjük, úgy látjuk, végre valódi befolyásunk van, és komolyan vesznek minket.”

“Most az a feladatunk, hogy az ellenállással szemben továbbvigyük a változást, hogy tovább növeljük a csatlakozók számát és a közös befolyásunkat, hogy tovább vezessük a mozgalmat, és megmutassuk, mire vagyunk képesek. A közösségünk folyamatosan nő, az elmúlt két évben megduplázódott a tagjaink száma – tette hozzá Clay Brown, a B Lab szabványokért, tanúsításért és termékfejlesztésért felelős igazgatója. Brown hangsúlyozta: a sztenderdek, amelyek szerint a vállalkozásoknak működniük kell, alapvetően változnak, és a szervezetek környezeti-társadalmi hatásának monitorozására használt technológia is fejlődik. “Mi magunk is változunk.”

A B Corp szervezetek szinte valamennyi fontosabb iparágban képviseltetik magukat

A B Corp mozgalom befolyása egyre nő. A minősítést megszerző 8051 cég közül 65 nyílt részvénytársaság, a tagok összesen közel 716 500 munkavállalót foglalkoztatnak. A legtöbb B Corp továbbra is az Egyesült Államokban van, de az Európai Unióban, Nagy-Britanniában és Ausztráliában is jelentősen nőtt a számuk. A B Corp szervezetek szinte valamennyi fontosabb iparágban képviseltetik magukat – a mezőgazdaságtól az informatikáig. “2023-ban a legfontosabb célkitűzésünk az volt, hogy a összefogjuk a közösségünket, és biztosítsuk, hogy az infrastruktúra, a folyamatok és a kapcsolatrendszer, amire támaszkodunk, hatékonyan erősíti, támogatja azt az evolúciós folyamatot, amit elindítottunk” – emelte ki Sarah Schwimmer.

A B Corp cégek képviselői a Covid-járvány kirobbanása óta 2023-ban tudtak először személyesen is találkozni egymással. “Európában, Afrikában és Latin-Amerikában is több rendezvényt tartottunk, a célunk az volt, hogy újra egymásra találjunk, és közös összefogással dolgozzunk a célkitűzéseink eléréséért” – emelte ki Schwimmer. A szervezet új partneri megállapodásokat is kötött, hogy további támogatókat toborozhasson, és felgyorsítsa a certifikációs folyamatot. “Több mint ezer stakeholderrel konzultáltunk az új sztenderdjeinkről, és a visszajelzéseiket az általunk felvázolt új programba is beépítettük. A B Lab olyan szervezetként kezdte a 2024-es évet, amely alkalmas arra, hogy megfeleljen az általa képviselt emberek, szervezetek szükségleteinek és elvárásainak.”

Clay szerint 2023 a “meggondolt, koncentrált és néha csendes munkáról” szólt a B Lab számára. “Büszke vagyunk arra, amit azért tettünk, hogy megváltoztassuk a kapitalizmus viselkedését, kultúráját és struktúráját” – hangoztatta Clay.

Szigorúbb ESG-szabályozásért lobbiznak

A B Lab elemzése szerint világszerte egyre több fogyasztó – főként a kereskedelmi szempontból kiemelten fontos célcsoportnak számító 18-39 évesek – hallott már a B Corp mozgalomról. A csoport ismertsége exponenciálisan nő – köszönhetően többek között annak, hogy a szervezet olyan, a társadalmi tudatosítást szolgáló akciókat is szervez, mint a tavaly márciusban megrendezett “B Corp hónap”, amelynek során egy masszív közösségi médiakampány keretében közel 60 millió embert értek el.

A B Lab adatai szerint a fogyasztók több min fele (56 százaléka) fontosnak tartja, hogy környezetileg-társadalmilag tudatos vállalatok termékeit, szolgáltatásait vásárolja, vagy ilyen szervezeteknél vállaljon munkát.

A szervezet az Egyesült Államok és Kanada mellet Európában is figyelemfelhívó programokat indított. Észak-Amerikában egy, a faji alapú megkülönböztetés ellen fellépő, a hátrányos helyzetű munkakeresők elhelyezkedését és a munkavállalók egzisztenciális biztonságát támogató programot hoztak tető alá, Európában pedig “A Cselekvés Útja” (The Journey of Doing) néven egy olyan új kezdeményezéssel rukkoltak elő, amely lehetővé teszi a B Corp cégeknek, hogy speciális MI-alkalmazások segítségével vizualizálják a környezeti és társadalmi fenntarthatóság érdekében tett törekvéseiket.

A B Corp mozgalom az üzleti szervezetek működését szabályozó jogszabályok alakítására is komoly hatással volt, kitartó lobbitevékenységüknek is köszönhető, hogy az idén Argentínában, Ausztráliában, az Európai Unióban, Svájcban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is új, a korábbinál szigorúbb ESG-szabályozásokat vezettek be.

(Magyarországon a Hello Nonprofitot is kiadó Scale Impact a B Lab hivatalos partnere. Ha szeretnél többet megtudni a felelős cégek globális hálózatáról, olvasd te is az ezzel kapcsolatos cikkeinket.)

Hasonló cikkek

#B Corpok itthon és a világban

Digitális dokumentumfilm-sorozatot forgat a BBC StoryWorks a B Corp-mozgalomról

A sorozat a felelős cégek környezeti, társadalmi és gazdasági hatásait mutatja be. A produkciót 2025-ben mutatják be. A B Lab júniusban jelentette be, hogy a BBC StoryWorks Commercial Productoions közreműködésével digitális sorozatot készítenek a B Corp mozgalomról. A széria központi kérdése az lesz, hogy hogyan változtathatják meg a társadalmi és környezeti szempontból felelős vállalatok a világot – vagy legalább azt, ahogy a globális kapitalizmusról gondolkozunk. “Az egyre súlyosabbá váló társadalmi egyenlőtlenségek és a bolygó fokozódó kizsákmányolása közepette megszületett egy mozgalom, amelyben olyan vállalatok vesznek részt, amelyek fenntarthatóbb, regeneratívabb és igazságosabb módon akarnak működni. Osszuk meg a történeteinket, és mutassuk meg, hogy lehetséges a változás” – írja a készülő sorozatot beharangozó közleményében a B Lab. A sorozatban esettanulmányokon keresztül mutatják be a globális B Corp-hálózatba tartozó cégek munkáját. Az egyes részek olyan témákkal foglalkoznak majd, mint a munkavállalók helyzete, az ügyfelek elvárásainak fenntartható kiszolgálása, a klímapozitív, a biodiverzitás megőrzésére törekvő vállalati működés, vagy a társadalmi hasznot szolgáló kezdeményezések. A készítők célja, hogy jó példával szolgáljanak a gazdaság szereplői számára, és népszerűbbé tegyék a fenntartható piacgazdaság eszményét. A sorozatot 20225-ben mutatják be a BBC.com-on.
#B Corpok itthon és a világban

”Egy befogadóbb és fenntarthatóbb gazdaságot kell építenünk” – A B Lab új vezetői bíznak abban, hogy közösen tovább erősíthetik a környezeti és társadalmi ügyek iránt elkötelezett cégek nemzetközi hálózatát

Sarah Schwimmer és Clay Brown szerint közös irányításuk alatt a B Lab sokat tehet azért, hogy a gazdasági rendszer átalakításával egy környezeti és társadalmi szempontból is felelősebb, hosszú távon fenntartható globális rendszert építsünk fel. A B Lab a közelmúltban jelentette be, hogy ideiglenes társügyvezetőként Sarah Schwimmer külső kapcsolatokért felelős igazgató és Clay Brown szabványokért, tanúsításért és termékfejlesztésért felelős igazgató fogja vezetni a környezeti és társadalmi szempontból felelősen működő cégeket tömörítő nemzetközi nonprofit szervezetet. A B Lab kommunikációs csapata a bejelentés után egy részletes interjút is közölt a két szakemberrel, akik azt remélik, hogy közös irányításuk alatt új fejlődési szakaszba léphet a szervezet fejlődése. Ahogy arról korábban a Hello Nonprofit is beszámolt, az elmúlt két évben duplájára nőtt a B Corp minősítést szerzett vállalatok száma. “A B Lab ereje mindig a közösségben és a közös fellépésben rejlett, szerencsésnek érzem, hogy ezentúl a vezetői modellünk is ezt az értéket tükrözi – mondta Sarah Schwimmer. – Clay-jel olyan készségeket és tapasztalatokat hozunk a vezetésbe, amelyek kölcsönösen kiegészítik egymást, mindketten hiszünk a szervezet céljában és potenciáljában. Izgatottan várom a közös munkát, mert úgy érzem, komoly lehetőségeket tartogat magában ez az együttműködés.” Sarah szerint a társ-ügyvezetői modell lehetőséget biztosít arra, hogy az erőiket egyesítve, összehangolt tandemben dolgozva tegyenek a B Lab sikeréért – miközben a saját területükre is fókuszálhatnak. “Ez az én esetemben a külső pozícióink továbberősítését jelenti – azt, hogy hol és hogyan jelenünk meg, és mit jelent ez központi gondolatunk, a Theory of Change (a Változás Elmélete – a szerk.) megvalósítása szempontjából. Ebben a felállásban még hatékonyabban tehetek azért, hogy a kulcspozícióban lévő döntéshozók értesüljenek arról, hogyan nő a mozgalmunk, megértsék, mi történik, és meglássák, hova juthatunk el együtt. Sarah szerint fontos, hogy ügyvezetőtársával együtt, egymást erősítve tudnak dolgozni. “A gazdasági rendszer átalakítása hosszú és összetett folyamat, és mi a B Lab-nél tudjuk, hogy egyedül nem érhetjük el ezt. Szerencsésnek érzem magam, mert Clayben olyan társra találtam, akiben megbízok és akit tisztelek, akivel bátran léphetek be az előttünk álló új korszakba.” Brown Hangsúlyozta: a B Labnél nagy hagyományai vannak a társügyvezetőség intézményének: a szervezetet 2006-ban három barát, Andrew Kassoy, Bart Houlahan és Jay Coen Gilbert alapította. “Az ő közös tapasztalataik alapozták meg azt, ahogy ma szervezetként működünk, és ők fektették le a globális hálózatunk alapjait is. Andrew, Bart és Jay közös vezetése tette lehetővé, hogy olyan világszintű networköt építsünk, amelynek ma már több mint 8500 B Corp a tagja, olyan cégek, amelyek kivétel nélkül mind példát mutatnak a többi vállalkozásnak arra, hogyan gondolhatják újra a sikerről alkotott képüket az általunk vallott értékek alapján.” ”Meg kell rengetnünk a fennálló status quo-t” Sarah lelkesedését Clay is osztja. “Őszintén felvillanyoz az, hogy milyen lehetőségeink vannak, hogy egyszerre működhetünk a globális változás katalizátoraként és egy olyan szervezetként, amely valós hatással lehet a gazdasági rendszerünk hibás elemeinek helyreütésében. Mind a klímaváltozást, mind a társadalmi egyenlőtlenségek alakulását nézve kritikus válságban vagyunk, de megnyugtat a tudat, hogy megvannak az eszközeink, az erőforrásaink és az embereink ahhoz, hogy valós megoldásokat nyújtsunk ezekre a problémákra” – mondta. Clay “elképesztő megtiszteltetésnek” nevezte, hogy Sarah Brownnal dolgozhat együtt. “Együtt minden eszközünk megvan ahhoz, hogy támogassuk a B Lab – vitathatatlanul ambíciózus – céljait. Társügyvezetőként továbbra is az lesz a legfontosabb feladatom, hogy olyan sztenderdek kifejlesztésén, hiteles cenrtifikációs rendszerek felépítésén, termékek és szolgáltatások bevezetésén dolgozzak, amelyek támogatják a vállalkozások folyamatos fejlődését.” Clay hangsúlyozta: a B Lab munkája nem csak az, hogy szabványokat dolgozzon ki, és tanúsítványokat osztogasson. “Gondolkodás- és viselkedésbeli változásokat kell elindítanunk, meg kell rengetnünk a fennálló status quo-t, egy befogadóbb és fenntarthatóbb gazdaságot kell építenünk. Sarah-val elköteleztük magunkat amellett, hogy továbbvigyük ezt a víziót, tudjuk, hogy a kettőnk közös erőfeszítése megsokszorozza egymást, a mi esetünkben is igaz, hogy az egész több, mint a részek összessége.” A teljes interjút itt olvashatod. A Hello Nonprofitot is kiadó Scale Impact a B Lab hivatalos tartalmi partnere. Ha szeretnél többet megtudni a felelős cégek globális hálózatáról, olvasd te is az ezzel kapcsolatos cikkeinket.
#B Corpok itthon és a világban #Jógyakorlatok #Vállalatoknak

B Corpok a munkavállalói esélyegyenlőségért: Átgondolt programokkal több női vezető kaphat lehetőséget a vállalatoknál

A KSH adatai szerint Magyarországon folyamatosan csökken a női menedzserek, felsővezetők száma. Pedig a felmérések szerint a nők jobban bírják a megnövekedett munkaterhelést, ráadásul az EU sokszínűségre, egyenlőségre és befogadásra vonatkozó irányelvei szerint is fontos, hogy hasonló lehetőségeket kapjanak a karrierrepítésben, mint a férfiak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) felmérése szerint Magyarországon a nemzetközi trendekkel ellentétben folyamatosan csökken a női vezetők aránya. Az elkérhető legfrissebb adatok szerint a hazai szervezeteknél – beleértve a versenyszférát és az államigazgatást is – a menedzserek alig 36, 6 százaléka nő: ezzel az európai uniós rangsor középmezőnyében vagyunk. Tovább árnyalja a képet, hogy míg az EU-átlag folyamatosan nő, addig magyar lassan, de biztosan csökken. Pedig – ahogy a KPMG kutatásából is kiderül – a női felsővezetők jobban bírják a megnövekedett munkaterhelést, mint a férfiak, ráadásul az EU vonatkozó irányelvei is egyre inkább arra ösztönzik a vállalatokat, hogy vegyék figyelembe a sokszínűség, egyenlőség és befogadás (diversity, equity and inclusion – DE&I) támasztotta követelményeket. A nemzetközi példák azt mutatják, hogy jól átgondolt és következetesen végigvitt programokkal nagyban növelhető a női vezetők aránya a versenyszférában. Ahogy a PosiGen nevű, háztartási napelem- és energiahatékonysági rendszereket fejlesztő amerikai cég esettanulmányából is kiderül, a B Corpok vezető szerepet játszhatnak a munkavállalói esélyegyenlőség megteremtésében: She for Solar programjuk keretében jelentősen növelni tudták a női vezetők számát a vállalatnál. Képzésekkel az esélyegyenlőségért A Lousiana-i székhelyű PosiGen 2023 decemberében nyerte el a B Corp minősítést. A cég több mint 25 ezer egyéni ügyfelet szolgál ki, közel hatszáz munkavállalója és százötven szerződéses partnere van. Céljuk, hogy mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé tegyék a napenergiát, és ezzel “nagyobb pénzügyi és energiafüggetlenséghez” segítsék a kuncsaftjaikat. A cég határozott célja, hogy csökkentse a szektorra jellemző nagyarányú munkavállalói lemorzsolódást. Ezért is indították el a She for Solar programot, amelynek célja, hogy segítsen női munkatársaiknak abban, hogy vezetői tudásra és képességekre tegyenek szert, és így jó eséllyel pályázzanak menedzseri pozíciókra a vállalatnál vagy más, a napenergia közületi hasznosításával foglalkozó szervezeteknél. A programban való részvételre aspiráló munkavállalókat a csapatvezetők ajánlják, a végső kiválasztásban a felsővezetők és a HR csapat tagjai vesznek részt. A 2022-ben indult pilot programban tizenkét nő vett részt. Az első évben a pályázók hetven, a másodikban pedig száz százaléka végezte el a képzést; az első évfolyam végzőseinek hetven százaléka magasabb pozícióba került a vállalatnál. A HR-csapat értékelése szerint a képzésnek köszönhetően jelentősen nőtt a résztvevők önbizalma, javult az üzleti érzékük, és komoly vezetői, döntéshozói képességekre tettek szert. “Fontos, hogy éljek azokkal a lehetőségekkel, amiket kapok” A PosiGen programjának szervezői szerint a legnagyobb nehézséget az jelentette, hogy a pályázóknak külön időt kellett allokálniuk arra, hogy részt vegyenek a képzéseken, és elvégezzék az azzal kapcsolatos otthoni feladatokat. Éppen ezért nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a résztvevőket ne terheljék ad-hoc feladatokkal, ami nagyban javította a képzés látogatottságát. A cég egy, a program részleteit bemutató “kisokost” is készített a résztvevők számára, hogy könnyebbé tegye az egyes oktatási fázisokkal, vizsgákkal kapcsolatos tervezést, és rendszeres coachingot is biztosított a résztvevők számára. Mint a B Lab-hez benyújtott esettanulmányukban is írják, a kezdeményezés sikerét jól tükrözi, hogy cégvezetők és a munkavállalók rendszeresen érdeklődnek azzal kapcsolatban, mikor indul a következő szemeszter. A She for Solar-t kifejezetten női munkavállalók számára írták ki – de arra külön hangsúlyt fektettek, hogy a korra, etnikai hovatartozásra és korábbi vezetői tapasztalatra való tekintet nélkül válasszák ki a résztvevőket a pályázók közül, ezzel is a DE&I szempontrendszerét erősítve. A programot a cég intranetjén keresztül, valamint belső hírlevelekben és más vállalti kommunikációs eszközökkel is népszerűsítették. A végzősök rendszeresen felszólalnak a Posigen vállalati rendezvényein, és az új kurzusokon is részt vesznek előadóként. “A She for Solar program ráébresztett, mennyire fontos, hogy éljek azokkal a lehetőségekkel, amiket kapok” – nyilatkozta Crystal Burnham, a képzés első évfolyamának végzőse, aki ma már operatívigazgatóként dolgozik a vállalatnál.