Két gimnáziumi barát elhatározta, hogy olyan vállalkozást indít, ami az üzleti nyereség mellett mellett környezeti és társadalmi hasznot is hajt, ezért létrehozták a világ első dezodor-újratöltő automatáit: egy olyan megoldást, amely ötödére csökkenti az átlagos dezodorok karbonlábnyomát.
A két magyar fiatal által alapított Respray a világon elsőként fejlesztett ki környezetbarát dezodor-újratöltő automatákat, amelyeket kozmetikai kiskereskedelmi láncok, elsőként a Rossmann Magyarország budapesti áruházaiban helyeztek el. Automatáik lehetővé teszik, hogy a vásárlók olcsóbban, kisebb csomagolás-szennyezéssel, a fenntartható életvitel követelményeinek megfelelően szerezhessék be kedvenc kozmetikai cikkeiket – miközben ötödére csökkentik az átlagos dezodorok karbonlábnyomát.
A cég két alapítója Zámbó Gergely és Réti Andor a gimnáziumban határozták el, hogy közös vállalkozást indítanak: mégpedig olyat, amivel pozitív hatást tudnak elérni a társadalomban és a környezetben is. Amikor megkérdeztük Gergőt, mit csinálna másképp visszatekintve a gimnáziumi évekre, azt felelte, egyfelől mindent, hiszen rengeteget tanultak az elmúlt négy év alatt, főként a hatékonyság területén. Másfelől viszont semmit, hiszen erre az útra, erre a fejlődési ívre volt szükségük ahhoz, hogy tanuljanak, és kivételes embereket, mentorokat ismerjenek meg. Úgy érzik, tapasztalataik segítségével magabiztosabban és gyorsabban tudják majd skálázni a céget; de azt is tudják, hogy rengeteg tanulnivalójuk van, hiszen még mindig kezdő vállalkozónak számítanak.
A vállakozás elindításában nagy szerepet játszott egy-egy mentor, befektető munkája, tanácsa, együttműködése, rengeteg nagytudású és tapasztalt emberrel találkoztak az elmúlt években. A kezdetekben az egyik legfontosabb mentor Mikesy Álmos volt a Hiventures korábbi vezérigazgató-helyettese, aki először látta meg a potenciált a Respray projektjébe: ő adott iránymutatást arra vonatkozóan, hogy hogyan tudnak belekezdeni a technológia kifejlesztésébe és a cég felépítésébe.
A vállalkozás-fejlesztés alapjait Gémesi Zsolttól, a BME Z10 alapítójától tanulhatták meg, akin keresztül később megismerhették Gyenes Andrást, az Unilever volt vezérigazgatóját, aki azóta is aktív szerepet játszik a cég életében mentorként és a Rossmann-nal kötött együttműködés facilitátoraként. A befektetők közül az induláskor a Hiventures és a Startup Campus szavazott nekik bizalmat. “Mindenképp szeretnénk kiemelni jelenlegi befektetőinket, az Impact Ventures-t, az STRT-t és a Nesprit Ventures-t is, akik a finanszírozáson túl számos más üzletfejlesztési területen is segítenek” – mondta Gergő.
A Respray egy igazi impact-vállalkozás. Ez a két alapító személyes belső indíttatásából fakad, hiszen gimnázium óta mindkettőjüket érdekelte a vállalkozások világa és a környezetvédelem is. Fontosnak tartották, hogy egy olyan projekttel rukkoljanak elő, ami ötvözi ezt a két területet: egyik legfontosabb céljuk, hogy az üzleti hasznon kívül a munkájuknak társadalmi hasznot is hajtson. Véleményük szerint a huszonegyedik század legnagyobb kihívása a klímaváltozás, és az ez ellen való küzdelem csak akkor lehet sikeres, ha a vállalkozók olyan megoldásokat nyújtanak az embereknek, amelyek révén minimális kompromisszummal csökkenthetik saját környezeti lábnyomukat.
A Respray alapítói első körben a saját korosztályukat, azon belül is a környezettudatos fiatalokat szerették volna megcélozni a szolgáltatásukkal. De hamar rájöttek, hogy újításukra szinte mindenki nyitott lehet, csak a megfelelő értékajánlattal kell megszólítani őket. „A fiatalok élvezik, hogy interaktív módon használhatják az általunk kifejlesztett modern gépeket, míg az idősebbeket inkább az fogja meg, hogy a megoldásunk a bőrüket és az egészségüket is kíméli. Ahogy a pénztárcájukat is, hiszen az újratöltésekkel árkedvezmény is jár, ami rendkívüli módon ösztönzi a vásárlást” – fejtegeti Gergő.
Gergő és Andor számára egyaránt fontos a környezetvédelem.Magánemberként is igyekeznek fenntartható módon élni: előszeretettel használják egy másik magyar cég újratölthető mosó- és öblítőszereit, odafigyelnek az újrahasznosításra és az összhulladék csökkentésére, valamint a környezetbarát energia használatra és a fenntartható közlekedésre is. Gergő szívesen vásárol használt ruhákat, ami szerinte manapság már inkább trendi, mint kínos. Mint mondja, nagyon bízik abban, hogy a fenntartható életvitelt az idősebbek is fontosnak tartják: annál is inkább, mivel ők még egy olyan, kevésbé fogyasztás-centrikus társadalomban nőttek fel, amelyben a pazarlás szinte bűnnek számított.
A Respray eddig összesen 250 millió forintnyi tőkét vont be (befektetőik között ott van a Hiventures, a Startup Campus, az Impact Ventures, az STRT és a Nesprit Ventures is), legutóbbi befektetési körüket az Impact Ventures vezette. Jelenleg egy áthidaló befektetési körre keresnek angyalbefektetőket, összesen 30 millió forint értékben. Ennek a körnek a célja, hogy előkészítsék külföldi terjeszkedésüket, és 2025 harmadik negyedévéig olyan érettségi szintre jussanak el, hogy be tudjanak vonni újabb kétmillió eurót (lehetőleg külföldi VC-k szerepvállalásával), amiből piacra tudnak lépni más országokban is.
Rövidtávú céljuk, hogy idén ősszel a Rossmann-nal együttműködve harminc további automatát helyezzenek ki, amik a tervek szerint már nem csak Budapesten, hanem vidéki nagyvárosokban is elérhetőek lesznek. Több márkával is szeretnének együttműködést kötni: az remélik, így még több vásárlót tudnak majd megszólítani. A közeljövőben szeretnék megkezdeni első külföldi pilotjukat is, úgy érzik, jó esélyekkel indulnak, hiszen mind a kereskedők, mind a márkák, mind a fogyasztók oldaláról egyre nagyobb az érdeklődés újratölthető kozmetikai termékek iránt.