A korábban elsősorban álláskereső portálnak tartott platform ma már inkább állandó networking-felületként működik. Így a nonprofit szervezetek számára is kiemelten hasznos lehet, hiszen lehetővé teszi, hogy célzottan elérhessék az olyan nekik szakmai fontos csoportok tagjait, mint a vállalati döntéshozók, vagy a potenciális ügyfelek és partnerek.
Ismét ingyenes online workshopot tartott a Scale Impact a nonprofit szervezeteknek. A szeptemberi alkalom után – amikor a digitalizáció és a CRM-rendszerek volt a téma – ezúttal a Linkedin platformmal ismerkedhettek meg közelebbről a szegmens képviselői.
November 21-én mintegy negyven nonprofit szervezet képviselője vett részt azon az online workshopon, amelyet Prauda Gergő Linkedin-specialista tartott „Nonprofitként hogyan tudod elérni a cégeket?” címmel. A szakember bevezetőjében kiemelte, sokan még ma is elsősorban álláskereső portálként tekintenek a Linkedinre, pedig jóval több annál: egy olyan online közösség, amely . Prauda Gergő szerint „tátongó űr” van a nonprofit szervezetek részéről ezen a platformon, többiek közt ezért is érdemes erőfeszítéseket tenni a Linkedin-jelenlét kiépítése érdekében.
A szakértő a workshop első részében felhívta a figyelmet arra, hogy az emberek másképp viselkednek a Linkedinen, mint más közösségi platformokon. Az egyik legnagyobb különbség az, hogy sokan “csöndben vannak” rajta: jóval kevesebbet posztolnak itt, mint a Facebookon vagy az Instagramon. Magyarországon mintegy 400 ezer aktív felhasználója van a platformnak, akik átlagosan havi 51 percet töltenek a felületen, ami marginálisnak számít a többi közösségi médiaoldalhoz képest. Nem véletlen, hogy a TikTokon például harmincötször nagyobb valószínűséggel tudjuk elérni nagy számban a felhasználókat. A Linkedin erejét nem a tömeges elérés adja; Prauda Gergő úgy fogalmazott: „látszólag egy social media felület, valójában egy non-stop networking esemény”, így érdemes elsősorban üzleti eszközként tekinteni rá. A Facebookkal összehasonlítva a szakértő kiemelte, hogy míg az a inkább a nagyobb tömegek elérésére szolgálhat, addig a Linkedin a megszólítani kívánt csoportok (pl. a vállalati döntéshozók) célzott elérésére alkalmas. Hozzátette: egy vállalati támogatásról szóló döntés komplex folyamat, és ennek során több döntéshozót is meg tud szólítani a Linkedinen egy civil szervezet.
A szervezet méretétől, tevékenységétől és az általa képviselt ügytől függően többféle célja lehet a Linkedin-jelenlétnek. Ezek közé a célok közé sorolta Prauda az ügyfél- vagy partnerkeresést, a B2B-láthatóság növelését, vagy az események résztvevői létszámának növelését. A szakember kiemelte: érdemes a nonprofit szervezetek céljait explicit módon kommunikálni, mert a forprofit szereplők számára nem mindig egyértelmű, hogy milyen várakozások kapcsolódnak egy-egy nonprofit téma megjelenítéséhez. Prauda Gergő arról is beszélt, hogy milyen veszélyekkel jár, ha nincs megfelelően definiálva a cél.
A szakértő kiemelte, hogy a Linkedin-jelenlét központi eleme a profil, azonban óriási különbség van a személyes profil és a céges oldal között. Előbbi lehetőséget ad a proaktív kapcsolatépítésre, nagyobb elérést biztosít a tartalmaknak, illetve összességében személyesebb kommunikáció tesz lehetővé. A személyes profilon keresztüli kommunikáció hátránya, hogy az adott munkavállaló nem feltétlenül marad hosszú távon a szervezet tagja. A céges oldal esetében az oldal a szervezet (az admin) tulajdona, és validálja a szervezet létezését. Ugyanakkor a Linkedin korlátozott elérést tesz lehetővé a céges (vagy ez esetben nonprofit szervezethez kapcsolódó) oldalak kezelői számára, így nehéz a követők gyűjtése. A szakértő egyértelműen a személyes profilon keresztüli kommunikációt javasolta a nonprofit szervezetek számára. Szerinte az alapítói, illetve ügyvezetői pozíciók „ütőkártyának” számítanak, vagyis lehetőséget jelentenek a szervezetek számára, hogy az ilyen személyes profilokon keresztül kommunikáljanak. Ugyanakkor Prauda kitért arra is, hogy szakmailag hiteles más munkavállalók is alkalmasak lehetnek erre a szerepre.
A személyes profilon keresztüli szakmai kommunikáció esetében nem arról van szó, hogy az adott munkavállaló a profil menedzselését teljes mértékben kiszervezi a szervezet kommunikációval vagy marketinggel foglalkozó csapatának, hanem arról, hogy támogatást kap az ezzel foglalkozó munkatársaktól. A jó Linkedin-profillal kapcsolatban Prauda Gergő arról is beszélt, hogy egyfajta „landing page”-ként érdemes tekinteni rá, amely kontextust teremt, összhangban van a célokkal, és legalább három-hathavonta havonta frissül. A Linkedin-profilról tovább lehet terelni a látogatókat akár egy honlapra, akár egy podcastadásra, vagyeseményre. A szakember nonprofit szervezetek Linkedin-oldalain és személyes profilok példáin keresztül mutatott rá a fejlesztési, illetve továbblépési lehetőségekre.
A kapcsolatépítés terén Prauda Gergő azt tanácsolta a nonprofit szervezeteknek, hogy meglévő és korábbi ügyfeleiket és partnereiket, korábbi ajánlatkérőiket, illetve beszállítóikat, egyéb kapcsolataikat jelöljék be a Linkedinen. Amennyiben a szervezet rendelkezik CRM-rendszerrel, érdemes arra támaszkodva fejleszteni a Linkedin-kapcsolatokat. A kapcsolatfelvétel témájánál felmerült az automatizáció kérdése is, hiszen az meglehetősen hosszadalmas és monoton munkát jelent egy nagyobb szervezet esetében, azonban a szakértő – az automatizációt nem elvetve – a személyesség jelentőségét is hangsúlyozta.
A rendezvény utolsó részében Prauda Gergő arról beszélt, hogy milyen tartalmakat érdemes megosztani a nonprofit szervezetek kommunikációját vivő szakemberek személyes profiljain. A szakember külön kitért arra, hogy hogyan lehet szerencsés módon összehangolni a szakmai tartalmakat a személyes megközelítéssel. A posztok fogyaszthatóságát és az elérést leginkább befolyásoló tényezők kapcsán szóba került többek között az első mondat fontossága, a tördelés, a kreatív tartalom és a rendszeresség ereje is.
A workshop lehetőséget biztosított a résztvevőknek arra, hogy konkrét kérdéseket tegyenek fel a szakértőnek (például a Linkedin-kommunikáció során használt nyelvről, linkelhelyezési opciókról), illetve tanácsot kérjenek az elakadások, nehézségek megoldásához.
A Scale Impact nonprofit szervezeteknek rendezett workshop-sorozata egy személyes alkalommal folytatódik 2024. december 4-én, a MagNet Közösségi Házban. A 2024-es évet záró alkalmon a szervezeti stratégia áll majd a középpontban, az ingyenes rendezvényre ide kattintva lehet regisztrálni.
A Linkedin-jelenlétben rejlő lehetőségek iránt mélyebben érdeklődő szervezetek számára kedvezményes árú, személyes workshopok állnak rendelkezésre 2025 elején. Január 22-én és február 19-én az online workshopon megismert Prauda Gergő elsősorban azoknak a szervezeteknek a munkatársait várja, akiknek már van valamilyen alaptudásuk a Linkedinről, netán már aktívak is a platformon, csak az ott folytatott kommunikációjuk még nem hozza az elvárt eredményeket.
LinkedIn a gyakorlatban – workshop nonprofit szervezeteknek – Januári alkalom
LinkedIn a gyakorlatban – workshop nonprofit szervezeteknek – Februári alkalom