Mindenki számára elérhetővé tenné a mentális egészségügyi ellátást egy fiatal és innovatív társadalmi vállalkozás

A Hedepy szakemberei négy év alatt több mint 250 ezer online terápiás órát tartottak a startup saját fejlesztésű platformján keresztül. Tizenkét országban elérhető szolgáltatásukat nem csak a magánemberek, hanem a vállalati jólétet fontosnak tartó cégek is igénybe veszik.

Az üzleti világban manapság sok szó esik a mentális egészségről, és a munkavállalók, vállalkozók lelki problémáinak kezeléséről: azokról a módszerekről és szolgáltatásokról, amik lehetővé teszik, hogy kiegyensúlyozottabbak legyenek, és jobban teljesítsenek a munkájuk során. Testi és lelki egészségünk megóvásának kérdése még hangsúlyosabbá vált a Covid-19 megjelenésével – nem véletlen, hogy a vállalatok részéről is egyre nagyobb az igény a képzett mentálhigiénés, illetve pszichológiai szakemberek iránt.

A Hedepy egy online platform, amelyen hozzáértő szakértők nyújtanak terápiás segítséget az ügyfeleiknek, pácienseiknek videohíváson keresztül. Becslések szerint Európában az emberek közel negyven százaléka szenved pszichológiai problémáktól – de csak egyharmaduk kér segítséget. A Hedepy ezen szeretne változtatni, céljuk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyék a minőségi mentális egészségügyi ellátást.

A cég központi irodája Prágában van, de a szolgáltatásaik Európa-szerte – jelenleg tizenkét országban, tizenkét nyelven – elérhető. Mint mondják, a pszichológiai konzultáció és a terápia nem csak a mentális betegségben szenvedők számára lehet hasznos: azoknak is fontos segítséget jelenthet, akik csak fejlődni szeretnének, jobban megismernék önmagukat, esetleg jobb közérzetre, kiegyensúlyozottabb életre vágynak.

Egyre népszerűbbek az online terápiák

Az online platformok használata a Covid-19 járvány óta számos területen elterjedtté és elfogadottá vált. A Hedepy ötlete is a pandémia alatt született: akkor, amikor az ügyfelek, páciensek nem tudtak személyesen konzultálni a terapeutáikkal, így nekik is át kellett térniük az online kommunikációra. Az időzítés nem csak az online platformok elterjedése miatt volt ideális, hanem azért is mert a mentális egészségügyi szolgáltatások iránti kereslet drámaian megnőtt.

A Hedepy alapítói látták, milyen nehéz jól képzett pszichológust találni az offline világban. Azt is felismerték, hogy a pszichoterápia éppen nagy fordulat előtt áll, megannyi szolgáltatáshoz hasonlóan óhatatlanul “digitalizálódni fog” – ami segíthet a pácienseknek abban, hogy anonim módon, és a korábbinál jóval rövidebb idő alatt segítő szakembert találjanak.

Nagyné Gyöngyösi Bella, a Hedepy B2B menedzsere úgy látja, a legnagyobb innovációjuk az volt, hogy az online platform alkalmazása révén sikerült eloszlatniuk a hozzájuk fordulók terápiás kezeléssel kapcsolatos félelmeit, és így lehetővé tenni a számukra, hogy szorongás és szégyenérzet nélkül kérjenek segítséget. Mint mondta, annak ellenére, hogy az elmúlt években sokat javult az emberek mentális egészséggel kapcsolatos tudatossága, még ma is sokan idegenkednek attól, hogy szakemberhez forduljanak a problémáikkal. A Hedepy online terápiás környezete által nyújtott biztonság éppen ennek a félelemnek, bizalmatlanságnak az eloszlatásában tud segíteni nekik.

A nagyválaglalti HR-srtratégiák része lett a “corporate wellbeing”

A Hedepy négy évvel ezelőtti indulásakor főleg fiatalok keresték meg őket. Nem véletlenül, hiszen ők azok, akik már “beleszülettek” a modern infokommunikációs térbe, és így az online platformokon is nagyobb biztonsággal igazodnak el. Gyöngyösi Bella hangsúlyozza: ma már a terápiás ülések több mint fele online zajlik Európában, nem véletlen, hogy a célcsoportjuk is heterogénebbé vált. A cég szakemberei nagyon sokféle pszichológiai problémában tudnak segítséget nyújtani a hozzájuk fordulóknak: a párkapcsolati problémáktól kezdve a munkahelyi feszültségeken, stresszen, kiégésen át a szorongásos zavarokig. Mint mondja, ma már mindenféle korosztály képviselői megtalálhatók a pácienseik között.

A Hedepy B2B menedzsere bízik abban, hogy továbbra is dinamikusan fog nőni az ügyfélkörük. Gyöngyösi Bella kiemeli: mivel a munkavállalóik mentális higiéniája a munkaadók számára is egyre fontosabbá válik, ma már számos nagyvállalat biztosít a céges juttatások részeként mentális és pszichológiai tanácsadást, konzultációt a munkatársai számára.

A “corpotate well-being” az elmúlt években a nagyvállalati HR-stratrégiák egyik fontos szempontjává vált. Okkal, hiszen a közelmúltban számos olyan megrázkódtatás érte a társadalmunkat, amelyek – mint a Covid-járvány, az orosz-ukrán háború, vagy az elszabaduló infláció – rengeteg stresszt és félelmet generáltak. A Hedepy szakembere hangsúlyozza: a “vállalati jólét” nem csak arról szól, hogy a munkavállalók lehetőséget kapjanak arra, hogy szakemberekkel vitathassák meg a problémáikat, hanem arról is, hogy a cégek olyan szervezeti kultúrát alakítsanak ki, amelyben a munkavállalók szeretnek dolgozni, jól érzik magukat, és így a munkájuk során felmerülő kihívásokkal is könnyebben birkóznak meg. Ennek a megközelítésnek számos jól bejáratott és széles körben tesztelt módszere van: a vállalati hangulatkövetéstől kezdve, a rendszeres oktatásokon át a szakemberekkel való anonim munkáig. Kutatások is alátámasztják, hogy azok a vállalatok, amelyek élnek ezekkel a lehetőségekkel, hatékonyabban működnek, aminek nagy hatása van a bevételre és EBITDA-ra is.

A befektetők is felfigyeltek a munkájukra

Sokan azt gondolják, hogy az online konzultációk keretében nehezebben építhető ki a páciens és a terapeuta közötti jó együttműködéshez szükséges bizalom, mint a hagyományos ülések során. Gyöngyösi Bella szerint ez tévedés, hiszen egy terápia akkor jó, ha a terapeuta jó. Tapasztalatai szerint a legfontosabb az, hogy a páciensek a hozzájuk illő, a saját problémáikra leginkább rálátó szakemberekkel dolgozhassanak együtt; márpedig a “jó párosok” megtalálását nagyban megkönnyíti az online felületek használata. Mint mondja, a terápia elékezdése előtt minden hozzájuk fordulóval kitöltetnek egy illeszkedési tesztet, ami segít a megfelelő szakember kiválasztásában. A cég oldalán a terapeuták bemutatkozó videói megtalálhatók, ahogy a velük kapcsolatos visszajelzések, értékelések is, ami szintén megkönnyíti a választást. Ha azonban valamiért mégsem működik a terápiás viszony, az is orvosolható: hiszen a Hedepy-nél közel hétszáz szakember dolgozik.

Gyöngyösi Bella kiemeli, a Hedepy módszerében komoly lehetőségek vannak, nem véletlen, hogy több neves befektetési alap – köztük az Impact Ventures, a Nation, a Purple Ventures és az RSJ – is meglátta a lehetőséget a cégben; a befektetők eddig összesen hatmillió eurót fektettek be a startupba. A menedzser hangsúlyozza: gondosan megválogatják a befektetőiket, céljuk hogy olyan szakemberekkel dolgozzanak együtt, akik segíthetnek nekik a fejlődésben és a szolgáltatásaik színvonalának növelésében. Egyik fő pénzügyi partnerük a Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesületének (THBE) alapító tagja, az Impact Ventures. Gyöngyösi Bella szerint ők azért döntöttek a Hedepy mellett, mert úgy gondolják, amellett, hogy piacilag versenyképesek, társadalmilag is fontos, jó ügyet szolgálnak.

A Hedpy alapítóinak víziója az, hogy lakóhelytől, keresettől, társadalmi státusztól függetlenül mindenkinek lehetőséget biztosíthassanak arra, hogy megtapasztalja, milyen lelkileg és mentálisan is építő, pozitív hatásai vannak annak, ha lehetősége nyílik rá, hogy hozzáértő terapeutákkal beszélje meg a gondjait. A cég szakemberei az elmúlt négy évben több mint 250 ezer terápiás ülést tartottak, és azt remélik, ez a szám néhány éven belül eléri majd az egymilliót. Céljuk, hogy segítséget nyújtsanak az embereknek abban, hogy jobban érezzék magukat, és ráébredjenek, hogy a mentális egészség legalább olyan fontos, mint a fizikai.

Hasonló cikkek