Egyetlen felhasználó egy benzines autó kétszáz kilométeres kibocsátását füstöli el évente. A kínai platform a világ legszennyezőbb közösségi média platformja, ami a környezetszennyezés mértékét tekintve még a Facebookot, a Youtube-ot és az Instagramot is messze megelőzi.
Egy közelmúltban kiadott kutatás szerint a TikTok éves karbonlábnyoma valószínűleg nagyobb, mint Görögországé. A népszerű kínai közösségi média-platform környezeti hatásait vizsgáló elemzés készítői azt írják, hogy egy átlagos felhasználó annyi üvegházhatású gázt termel a rövid videók nézegetésével, mintha kétszáz “extra kilométert” furikázna egy benzinüzemű autóval.
A Greenly nevű, zöld számvitellel és szén-dioxid-elszámolással foglalkozó cég becslése szerint 2023-ban csak az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Franciaországban élő TikTok-felhasználók 7,6 millió tonna karbon-ekvivalens (CO2e) szennyezést termeltek – jóval többet, mint a Twittert (mai nevén “X-et”), a Facebookot, vagy a Snapchatet pörgető honfitársaik.
Toxikus függőséget alakít ki
A TikTok-nak ma még “csak” egymilliárd felhasználója van világszerte, mégis úgy saccolják, hogy nagyobb a karbonlábnyoma, mint a közel kétszer akkora bázissal rendelkező Instagramnak. Ennek oka a platform különleges addiktivitásában rejlik: míg egy egyszeri Instagram-felhasználó csak napi 30,6 percet, addig egy átlagos tiktokker 45,5 percet tölt az appon. “Az egész algoritmus a videók tömegesítése köré épült – magyarázza Alexis Normand, a Greenly ügyvezető igazgatója a The Guardiannek nyilatkozva. – Olyan függőséget alakít ki, ami arra sarkalja az embereket, hogy akaratlanul is nagyobb karbonlábnyomot generáljanak.”
Mivel az USA-ban, Nagy-Britanniában és Franciaországban élő felhasználók a globális bázisnak csak 15 százalékát teszik ki, a szakértők szerint a platform teljes kibocsátása évi 50 millió tonna CO2e körül lehet. Ráadásul, mivel ők jórészt csak az adatközpontok output-jával kalkuláltak, a cég tényleges, kisebb karbonrezsit generáló tényezőkkel – mint az irodák vagy a munkavállalók közlekedése által termelt eregetett szennyezés – kiegészített “karboncechje” még ennél is magasabb lehet. A jelentés készítői a kontextus kedvéért a TikTok adatai mellé odatették Görögország éves kibocsátását is: ez 2023-ban 51,67 millió tonna CO2e volt.
Tények és ígéretek
A Greenly adatai szerint a Youtube mögött a TikTok-nak van a percekre lebontott második legnagyobb kibocsátása is: egyetlen, a kínai platformon eltöltött perc átlagosan 2,921 gramm CO2e-t juttat a légkörbe. (A Youtube-nál 2,923 gramm, az Instagramnál pedig 2,912 uram ugyanez az arány.) Márpedig a kis különbségek összeadódnak: a platformon megosztott videók mennyisége és a hosszabb scrollozással eltöltött idő együttesen azt eredményezi, hogy a tikokkerek a social media-világ legnagyobb kibocsátói. Az elemzés szerint egy átlagos user évente 48,49 kg CO2e gázt füstöl el az alkalmazásban; a második helyen a youtuberek vannak évi 40,17 kg-mal, a harmadikon pedig az instagramozók évi 32,52 kg-mal.
A kutatás készítői az adatközpontok működtetéséhez és a felhasználók eszközeinek töltéséhez szükséges energiafogyasztást vették alapul a számításaiknál. A TikTok kibocsátását különösen nehéz megbecsülni, hiszen a más nagy platformokat üzemeltető Metával és Google-lel ellentétben, ők nem hozzák nyilvánosságra a saját számításaikat. A kutatás megjegyzi, hogy bár az elmúlt években több nagy közösségi médiacég is nyilvános vállalásokat tett azzal kapcsolatban, hogy záros határidőn belül tiszta energiára állítja át az adatközpontjait, ezek komolysága megkérdőjelezhető. A The Guardian tényfeltárása szerint például az öt vezető techóriás közül négy karbonkrediteket használt arra, hogy papíron jelentősen – együttesen cca. 662 százalékkal – csökkentse a kibocsátását.
A TikTok is tett hasonló ígéreteket: a tavaly bejelentett “Project Clover” keretében például vállalták, hogy 2030-ra karbonsemlegessé teszik a működésüket, miközben az általános adatbiztonságot is megerősítik. Szép szavak – de tény, hogy eddig egyetlen megújuló energiát használó data centert építettek Norvégiában, egy 12 millió eurós beruházás keretében.