Egy fiatal hazai cég új fejlesztésének köszönhetően jelentősen egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a konyhai munka a vendéglátóiparban. A megoldásra már külföldön is felfigyeltek; az alapítók azt remélik, hogy rendszerük hamar standarddé válhat.
Ha beülünk egy étterembe, általában természetesnek vesszük, hogy tiszta és rendezett környezetben étkezhetünk, ahogy azt is, hogy a háttérben minden a vonatkozó rendeleteknek megfelelően, a higiéniai szabályokat betartva működik. Sajnos ez nem mindig van így – és nem feltétlenül azért, mert az üzemeltetők lusták vagy figyelmetlenek lennének, inkább azért, mert egy vendéglátóipari egység üzemeltetése rengeteg szervezéssel, adminisztrációval, és így rengeteg hibalehetőséggel jár.
Az OkosHACCP alkalmazás célja, hogy egy digitális eszközrendszer révén hathatós segítséget nyújtson a vendéglátósoknak a HACCP-feladatok (veszélyelemzés és kritikus ellenőrzőpontok – Hazard Analysis and Critical Control Points, a szerk.) ellátásában. Az applikációt fejlesztő cég nagy tapasztalattal rendelkező tanácsadó csapata a HACCP-vel kapcsolatos kihívásokban is segíteni tud az ügyfeleinek: a rendszer kialakításától és annak eseti vagy rendszeres felülvizsgálatától, a tanácsadáson és oktatáson át a HACCP-kézikönyv és az önellenőrzési terv elkészítéséig.
A cég tulajdonosai Boros Csilla Tea alapító, ügyvezető és szakmai vezető (élelmiszer minőségbiztosító agrármérnök, élelmiszer-minőségügyi regisztrált szakértő, élelmiszer szakoktató) és Dessewffy Gábor alapító, műszaki vezető (biztonságtechnikai mérnök). Mindketten a vendéglátásból indultak, így idejekorán megtapasztalhatták, milyen problémák léphetnek fel az éttermek konyháinak HACCP-adminisztrációjában. Társadalmi és környezeti szempontból is jelentős hozzáadott értéket teremtő cégük megalapításával az volt a céljuk, hogy egy, a papírmentes adminisztrációt lehetővé tévő applikáció révén megkönnyítsék, gyorsabbá és egyszerűbbé tegyék a szakácsok munkáját.
Az OkosHACCP alapítói küldetésüknek érzik, hogy a papírmentes konyhai adminisztráció elterjesztése mellett az éttermek élelmiszerbiztonsági színvonalát is emelni tudják, ezzel hozzásegítsék a vendéglátásban dolgozókat ahhoz, hogy a higiéniai és a technológiai veszélyeket szem előtt tartva a maguk és a vendégek szempontjából is biztonságosabb konyhai munkakörnyezetet alakíthassanak ki.
Az alapítók szerint ma a legnagyobb baj a minőségi tudatosság és megértés hiánya, ezt próbálják papírmentes megoldásukkal orvosolni. Az OkosHACCP-t alapvetően dokumentálásra tervezték, de végül több lett, mint egy digitalizált adminisztrációs app, hiszen az egyszerű címkenyomtatást és a konyhai kritikus pontok korábbinál komplexebb ellenőrzését is lehetővé teszi. Az OkosHACCP hatékonyabb és eredményesebb működést tesz lehetővé az ügyfelek számára és ezzel értékes versenyelőnyt is biztosít nekik.
A cég alapítói számára kiemelten fontos a tudásalapú működés, ezért az élelmiszerbiztonsági edukációra is nagy hangsúlyt fektetnek. 2024. szeptemberében a BKIK támogatásával elindítottak egy innovatív programot a vendéglátóipari szakképzésben, támogatják az Ételt az Életért Közhasznú Alapítvány munkáját, és más civil szervezetekkel is folyamatosan keresik az együttműködési lehetőségeket.
Boros Csilla Tea ügyvezető szaktanácsadóként rendszeresen találkozott a konyhákon higiéniai hiányosságokkal, és a proaktív, “megelőzésközpontú” szemlélet hiányával. Úgy látja, a szakképzésben résztvevő diákok sem az iskolában, sem a gyakorlati képzőhelyeken nem kapnak megfelelő oktatást a HACCP-vel és az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatban, ráadásul az is tovább rontja a helyzetet, hogy az Y- és a Z-generációs munkavállalók már nem szívesen végzik a megszokott, papíralapú dokumentálást. Nem véletlen, hogy a cég létrehozásakor egyik legfontosabb célkitűzésük az volt, hogy az applikáción keresztül minél szélesebb körben elterjeszthessék a minőségi szemléletmódot.
Dessewffy Gábor, a cég másik alapítója és műszaki vezetője saját étterme elindításakor Csillát kérte fel HACCP-tanácsadónak. Ekkor szembesült azzal, hogy mennyi papírmunkája lesz az ellenőrzési lapok vezetésével. Rögtön felmerült bennük az ötlet, hogy együtt fejlesszenek egy applikációt, ami egyszerűbbé teheti ezt a feladatot. Ma már több mint 500 telephelyen közel 3500 felhasználó használja az OkosHACCP szolgáltatását. Az indulás óta 4,5 millió címkét nyomtattak ki az app segítségével az ügyfeleik – ezzel is biztosítva a nyomon követhetőséget a konyháikban, ami nagyon fontos elvárás az EU-s élelmiszerbiztonsági megfelelőségben. Az alapítók azt remélik, hogy a következő években megsokszorozhatják az ügyfeleik számát, és így megoldásuk piaci standarddá válhat a vendéglátó és kereskedelmi vállalkozások és az élelmiszeripari kisüzemek működésében. Céljuk, hogy három éven belül legalább háromezer aktív ügyfelet toborozzanak; nem csak Magyarországon terjeszkednek, ma már Szlovákiában, Romániában és Ausztriában is vannak partnereik. Nemrég egy francia szállodalánc is tesztelte a rendszerüket: ha velük is sikerül megállapodniuk, több európai országban is bevezethetik az OkosHACCP-t a szállodák konyháin, ami nagyon nagy fegyvertényt jelentene a fiatal cégnek. Eközben más országokban is tárgyalnak; ha jelentős igény mutatkozik a megoldásuk iránt, jövőre több európai országban is elindíthatják a piacszerzést.
Az OkosHACCP eddig három befektetési kört zárt le a Hiventures-szel, amely összesen 180 millió forint befektetéssel közel harminc százalékos tulajdonrészt szerzett a cégben. A Hiventures, mint a Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesülete (THBE) támogató tagja jó szívvel ajánlotta az egyesületnek az OkosHACCP-t, mint jó példát, hiszen ők abban hisznek, hogy minden befektetés kettős céllal születik: egyrészt azért, hogy a befektetett tőke eredményesen megtérüljön, másrészt pedig azért, hogy a befektetés tervezett és mérhető társadalmi hasznot is hajtson.
Ez volt az oka annak is, hogy az OkosHACCP a THBE éves rendezvényén, az idén októberben rendezett CEE4Impact Day Market Place programjában is bemutatkozhatott.