Egy friss kutatás szerint ma már a nonprofit-szektor több mint fele használ valamilyen mesterséges intelligencia alkalmazást. Az MI-nak főleg a szövegírásban, a marketingben és a kommunikációban van fontos szerepe.
A brit Blackbaud szoftvercég legújabb felmérése szerint azok a nonprofit szervezetek, amelyek mesterséges intelligencia (MI) megoldásokat használnak, több bevételre tudtak szert tenni az elmúlt évben, mint azok, amelyek még nem adaptálták az új technológiát.
A The Status of UK Fundraising: 2024 Benchmark Report elkészítése során 850 Nagy-Britanniában működő szervezet képviselőit interjúvolták meg. A válaszadók 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy napi munkájuk során rendszeresen használnak MI-megoldásokat; 42 százalékuk szerint a legújabb informatikai fejlesztések rendszerbe állításának köszönhetően érezhetően nőttek a bevételeik.
Az MI-applikációkat adaptáló szervezetek 70 százaléka szövegírásra, 44 százaléka közösségi médiatartalmak előállítására, 10 százalékuk pedig prediktív elemzésre használja az okos rendszereket.
A felmérés készítői szerint komoly probléma, hogy a nonprofitok jelentős része nem fordít kellő időt és erőforrásokat az MI-ban rejlő valódi lehetőségek felmérésére: csupán 20 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy alaposan átrágták magukat a felhasználási opciókon, és 10 százalékuk mondta azt, hogy a stratégiájuk fontos alapvetését képezi az új technológiák használata. A válaszadók alig 5 százalékának van dedikált MI-stratégiája; míg 15 százalékuk “dolgozik rajta”.
Sokan félnek az új technológiáktól
A nonprofitok munkatársainak túlnyomó része (78 százaléka) a félrevezető, téves információk elterjedésétől tart a leginkább, amikor az MI veszélyeiről kérdezik. Hatvankét százalékuk szerint adatvédelmi problémákat okozhat a mesterséges intelligencia széleskörű elterjedése, míg 59 százalékuk attól fél, veszélybe kerülhet a szervezetük társadalmi megítélése, ha MI-alkalmazásokat használnak. Huszonhét százalékuk szerint az MI komolyan veszélyeztetheti a foglalkoztatás-biztonságot.
A jelentés készítői arra is kíváncsiak voltak, mi okozza a szervezetek számára a legnagyobb nehézséget a mindennapi működésben és az adománygyűjtésben. A legtöbben (79 százalék) a “gazdasági környezet miatt miatt csökkenő adományokat” említették, 47 százalékuk a képzett munkavállalók megszólításával és a meglévő munkavállalóik megtartásával kapcsolatos nehézségekre panaszkodtak, míg 41 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy az adománygyűjtés költségeinek növekedése okozza számukra a legnagyobb problémát.
Amikor arról kérdezték őket, mire lenne szükség ahhoz, hogy több adományt gyűjtsenek, 60 százalékuk a hatékonyabb adatkezelést, 52 százalékuk pedig az új partneri együttműködések megkötését említette. Negyvenhárom százalékuk szerint több bevételük lenne, ha diverzifikálni tudnák a kommunikációjukat, szintén 43 százalékuk pedig a munkavállalóiknak szervezett informatikai tréningektől várna előrelépést.
“Az MI alapvetően átalakíthatja a nonprofit szektort. Ezek az újítások izgalmas lehetőségeket kínálnak – de a népszerűségük arra is rávilágít, hogy új jogszabályokra van szükség azért, hogy biztosítani tudjuk a felelősségteljes és etikus használatukat” – összegezte a kutatás eredményét Phillip Hunt, a Blackbaud marketingmenedzsere.