impact

Kategória

Kategória
  • ESG
  • Jógyakorlatok
  • Nonprofitoknak
  • Sikersztorik
  • Társadalmi ügyek
    • Egészség
    • Leszakadó régiók
    • Társadalmi diverzitás
  • Társadalmi vállalkozás
  • Vállalatoknak

Címkék

Címkék
  • #civilek
  • #társadalmi vállalkozás
  • adománygyűjtés
  • adománytaxi
  • befektetés
  • brandépítés
  • civil szervezet
  • civilek
  • civl szervezetek
  • CSR
  • design sprint
  • egészségügy
  • ESG
  • fejlesztés
  • fundraising
  • google
  • healing communications
  • impact
  • jótékonyság
  • kkv
  • kommunikáció
  • környezetvédelem
  • mi
  • nomnprofit
  • nonprofit
  • olaszliszka
  • service design
  • társadalmi hatás
  • társadalomtudatosság
  • tréning
  • vállalatok
  • vállaltok
#ESG #Jógyakorlatok #Társadalmi vállalkozás #Vállalatoknak

Impact befektetések: Honnan tudjuk, hogy valódi hatást generál-e a pénzünk?

Egy rendkívül sikeres, korai tőkebefektetésekre specializálódott impact befektetési ökoszisztéma alapítója szerint a legfontosabb, hogy a befektetők szorosan együttműködjenek a pozitív környezeti-társadalmi hatást megcélzó cégekkel. Érdekes témáról ír a Forbes online kiadásában megjelent cikkében Keith Ippel, a megalapítása óta több mint 47 millió dolláros korai tőkeinvesztációt levezénylő impact befektetői ökoszisztéma, a Spring alapító-társvezérigazgatója: vajon honnan lehet tudni, hogy valódi hatást gyakorol-e a környezeti-társadalmi vállalkozásokba befektetett pénzünk? “Impact befektetéseket eszközölni remek érzés, pláne akkor, ha először teszünk ilyet. Instant örömöt okoz, ha a pénzünkkel egy jó ügyet vagy egy alulreprezentált közösséget támogathatunk. A siker és a hatás ígérete felvillanyozó. Ráadásul befektetőként arra is lehetőségünk van, hogy elmeséljük a történetünket, más befektetőket is inspiráljunk, és ha jól muzsikál, további összegekkel támogassuk a kedvenc vállalkozásunkat” – fejtegeti. Ippel szerint az impact befektetésekkel kapcsolatos legnagyobb kérdés az, hogy valóban jobbító környezeti vagy társadalmi hatást érünk-e el a pénzünkkel. Hogy hogyan mérhetjük fel a lehető legbiztosabban, hogy az általunk feltőkésített induló vállalkozások valóban elérik-e azt a hatást, amit maguk elé tűztek. Fontos az elszámoltathatóság A befektető hangsúlyozza: míg a tőzsdei vállalkozásoknak általában komoly jelentéstételi kötelezettségeik – köztük az Európai Unióban is egyre szigorúbbá váló ESG-riportolási kötelezettség – vannak a befektetőik felé, és rendszeresen nyilvánosságra kell hozniuk olyan jelentéseket, pénzügyi beszámolókat, amikből egyértelműen kiderül, hogyan teljesítenek, a magánkézben lévő cégek többségére nem vonatkoznak ilyen megkötések. “Ha korai fázisban fektetünk be, nekünk kell beszereznünk ezeket az információkat. Ha kell, a cégvezetésnek is segítenünk kell a mérési rendszer felállításában és a célok kijelölésében” – írja. Ippel hangsúlyozza: ahhoz, hogy érdemben mérhető legyen egy induló cég teljesítménye, először azt kell meghatározni, mi a valódi célja a szervezetnek. “Új megoldásokat fejlesztenek a klímaváltozás hatásainak ellensúlyozására, esetleg innovatív szociális közösséget építenek, amit két fekete nő vezet? Mi a céljuk?” – teszi fel a kérdést. Ezután azt is pontosan fel kell vázolni, milyen hatást érhet el az adott vállalkozás. “Hogyan mérjük fel, mekkora változást hoz a tevékenységük? Milyen hatásmérési rendszert társíthatunk a munkájukhoz, milyen eredményeket hoznak az erőfeszítéseik? Egy klímaváltozással kapcsolatos fejlesztés hatása például jól megbecsülhető, ha megvizsgáljuk, csökkenti-e a karbonszennyezést. Egy egészségügyi megoldást értékelhetünk az alapján, hogy lerövidíti-e a várólistákat, javítja-e a kezelések hatékonyságát. Egy fenntartható élelmiszereket gyártó cég hatékonyságát jól mutatja, hogy sikerül-e csökkentenie az élelmiszerhulladék mennyiségét” – sorolja a befektető. Ippel szerint a megfelelő mérési módszer kiválasztása nem ördöngösség, nem kell feltétlenül saját metrikát kidolgozni ahhoz, hogy számszerűsíthetővé legyen egy cég teljesítménye. “Több adatbázisra és listára is támaszkodhatunk. A Global Investing Network IRIS+ katalógusában például számos teljesítménymérésre szolgáló keretrendszer található. A széndioxid-kibocsátás csökkentéséért dolgozó cégeknek hasznos eszköze lehe a Project Drawdown a klímahatás mérésében. “Valódi impact” A következő lépés annak lefektetése, hogy milyen rendszerességgel és formában készítik el a jelentéseiket a támogatott cégek, hogy hogyan számolnak be arról, mit értek el, mit tanultak a munkájuk során, hogyan alkalmazkodnak a folyton változó körülményekhez. Abban is fontos megállapodni velük, hogy milyen rendszeresen kommunikálnak a befektetőikkel. “A konzisztencia kritikus szempont, hiszen segítséget nyújt abban, hogy bemutassák hogyan fejlődnek, és milyen hatást érnek el” - emeli ki Ippel. A befektető szerint nem szabad elfeledkezni arról, hogy ha megfelelően menedzselik, a cég mindenképpen fejlődni fog. Ideális esetben bevételt is termel majd, “ami szükségessé teszi, hogy pénzügyi jelentéseket is készítsen”. “Végülis a világ megmentéséhez nem elég a környezeti vagy társadalmi hatás – pénzre is szükségünk lesz.” Ipőpel hangsúlyozza: az early impact befektetésekben az a legizgalmasabb, hogy valódi lehetőséget teremtenek arra, hogy az alapítók és a befektetők együttműködjenek egymással. “Igen, a teljesítmény mérése fontos abból a szempontból, hogy felmérjük, mekkora az esélye annak, hogy megtérüljön a befektetésünk. De ami ennél is fontosabb: arra is lehetőséget ad, hogy segítsünk az alapítóknak, hogy olyan struktúrát építsenek, amely támogatja őket abban, hogy életre keltsék az elképzeléseiket. Ez a valódi impact” – írja.
#ESG #Nonprofitoknak

Miért fontos a nonprofit szervezetek számára a társadalmi hatásmérés?

A profi, jól átgondolt, megtervezett és lebonyolított hatásmérés nagyban hozzájárulhat a nonprofit szervezetek céljainak megvalósításához, működésük és impactjük optimalizálásához, tevékenységük kommunikációjához és átláthatóbbá tételéhez. A társadalmilag hasznos munkát végző nonprofit szervezetek egyik legnagyobb kihívása, hogy hogyan mérjék, monitorozzák a munkájuk hatását (impactjét). Szerencsére, ma már jól kidolgozott módszerek állnak rendelkezésre a társadalmi impact mérésére: a hatásmérés egy olyan szisztematikus folyamat, amely lehetővé teszi, hogy a szervezetek mélységében felmérjék és elemezzék, hogyan befolyásolja a tevékenységük az általuk megcélzott, segíteni, támogatni, kiszolgálni kívánt csoportok tagjainak életét, mindennapjait. Ezek a módszerek azoknak az adatgyűjtési, elemzési és értékelési technikáknak az előnyeit egyesítik, amelyek segíthetnek a nonprofitoknak a pozitív társadalmi-környezeti impact elérésében: segítenek kijelölni a céljaikat, megtervezni a tevékenységüket, összegyűjteni, aggregálni a kellő információkat ahhoz, hatékonyan elemezhessék és értékelhessék a tevékenységüket. Nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a szervezetek finomhangolják és optimalizálják a stratégiájukat. Öt lépésben a társadalmi hatás javításáért A hatásmérés célja, hogy a szervezetek konkrét adatokra támaszkodva megtervezzék, megértsék, hatékonyan kommunikálják és javítsák rövid- (output), közép- (outcome), illetve hosszútávú céljaikat. A hatásmérés egy öt lépésből álló ciklusra építkezik. Ezek: Tervezés: annak eldöntése, hogyan, milyen módszerekkel és eszközökkel szeretnék elérni az általuk megcélzott hatást. Információszerzés: a hatásmérés eszközeivel a lehető legtöbb és legpontosabb adat begyűjtése az érintettektől (stakeholderekről) és a szervezet tevékenységének, programjainak rájuk gyakorolt hatásairól. Értelmezés: a hatásmérés eredményeinek kiértékelése és értelmezése a szervezet által kitűzött célok tükrében. Értékelés: az adatok elemzéséből származó tanulságok áttekintése, és annak megállapítása, hogy a szervezet az így leszűrt információk birtokában hogyan tudja tovább fejleszteni a tevékenységét, illetve a hatásmérési folyamatokat. Kommunikáció: az összegyűjtött adatokra és a hatásmérés legfontosabb tanulságaira, megállapítására épülő kommunikációs stratégia kialakítása és megvalósítása. A hatásmérés számos különféle tevékenység utánkövetésére, kiértékelésére alkalmas – a kommunikációtól a fundraisingig. Nem véletlen, hogy ma már számos jól ismert hazai civil szervezet alkalmazza fejlesztése során: köztük a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, az Igazgyöngy Alapítvány és a környezeti neveléssel foglalkozó Bábozd Zöldre Egyesület is. Az impact measurement módszerek nem csak a szervezetek fejlesztési stratégiájának és folyamatainak optimalizálására használhatók, hanem arra is, hogy átláthatóbbá tegyék a működést a stakeholderek és a támogatók, donorok számára. A hatásmérésnek számos széles körben elterjedt eszköze, keretrendszere létezik. A legnépszerűbbek a Theory of Change (TOC), a Social Reporting Standard (SRS), a BetterEvaluation, az OutcomeStar, a Social Value International és a Social Return On Investment (SROI). A hatáslánctól a cselekvési tervig Az Igazgyöngy Alapítvány 2020-ban az Impact Academy féléves programjának keretében fejlesztette hatásmérési mechanizmusait. A generációs szegénységben élő gyerekek és családok életesélyeinek javításáért, integrációjárt dolgozó szervezet fő tevékenysége a tehetséggondozás és az esélyteremtés. A program során az Igazgyöngy munkatársai szakértő mentorok segítségével elkészítették a hatásláncukat és a mérési tervüket, végül egy a tevékenységük hatásait bemutató infografikát is összeállítottak. Az alapítvány a TOC módszer alapján építette fel a hatásláncát: összegyűjtötték rövid-, közép- és hosszútávú céljaikat, amelyekhez tevékenységeket és erőforrásokat rendeltek. Ezután átfogó mérési tervet készítettek. A közel négyhónapos fejlesztési folyamat során meghatározták a fő célcsoportjaikat és azok legfontosabb fejlődési területeit; számba vették a kulcsterületeken belül a lehetséges legrosszabb és legpozitívabb hatásokat; konkrét, mérhető indikátorokra (KPI-kre) bontották az egyes kulcsterületeket, majd ezeket hozzákapcsolták a középtávú hatásokhoz; személyre szabott adatgyűjtési eszközöket dolgoztak ki; végül rögzítették a mérés konkrétumait a mérési tervben. A program zárásaként elkészítették a szervezet hatásláncát bemutató infografikát, és a fejlesztést követő időszakra vonatkozó cselekvési tervüket. Az alapítvány vezetői szerint a kurzus igen hasznos eredményeket hozott: fókuszáltabbá tette mindennapi működésüket, segített pontosan meghatározni a fő célcsoportjaikat, és azt is, hogy pontosan milyen társadalmi hatást, változást szeretnének elérni rövid-, közép-, illetve hosszútávon. "A hatásmérési rendszer működtetése sokat segít abban, hogy reális képünk legyen önmagunkról, valamint befelé és kifelé is átláthatóak legyünk" – összegezték a féléves program tanulságait. Ha szeretnél többet megtudni a hatásmérésről, látogass el a tarsadalmihatasmeres.hu oldalra, vagy regisztrálj a Hello Nonprofit ingyenes Hatásmérés workshopjára, amit április 11-én tartunk a Wesselényi utcai Impact Hub-ban.