Együtt többet tehetünk.

CRM-rendszerek a nonprofit szektorban: Hogyan növeljük a szervezetek hatékonyságát?

Szeptember 19-én online workshopra hívta a Scale Impact azokat a civil szervezeteket, amelyek vezetői úgy érzik, van még tennivalójuk a digitalizáció terén, és optimalizálni szeretnék a szervezetük hatékonyságát. Az esemény középpontjában a CRM állt, amely ugyan széles körben elterjedt eszköz a vállalati szférában, de a hazai nonprofitok közül még igen kevesen alkalmazzák. 

A műhelyfoglalkozás kezdetén a szervező Scale Impact moderátorai azt tudakolták a résztvevőktől, hogy milyen problémákat szeretnének megoldani a CRM ( (Customer Relationship Management, vagyis ügyfélkapcsolat-menedzsment) rendszerek bevezetésével. A válaszadók többsége a kapcsolattartást, az adatbázis-építést, az adományszervezést, a projektkövetést és a riportingot említette.

Milyen problémákat szeretnének megoldani a nonprofitok? – résztvevői vélemények 

Kevesebb forrás, optimális választás

A workshop első felében Bóta Zoltán, az Artisjus korábbi informatikai vezetője, CRM-szakértő beszélt a megfelelő rendszer kiválasztásának fontosságáról. A szakértő kiemelte: mivel a nonprofit általában kevesebb forrással rendelkeznek, elengedhetetlen, hogy a lehető legoptimálisabban használják fel azokat. Bóta arról is beszélt, hogy olyan menedzsmentrendszer egyelőre nem elérhető, amely egyszerre alkalmas a nonprofit szervezetek minden tevékenységének (CRM, adománygyűjtés, tartalommenedzsment, önkéntesmenedzsment, marketing, eseményszervezés, könyvelés, feladat- és projektmenedzsment stb.) támogatására, ugyanakkor négy-öt tevékenységtípust képes hatékonyan segíteni egy integrált CRM-rendszer. Bóta arra is felhívta a figyelmet, hogy a piacon elérhetők már olyan megoldások, amelyeket célzottan a nonprofit szervezetek számára fejlesztettek.

Mi is az a CRM? – részlet Bóta Zoltán prezentációjából

Mi várható el a CRM-rendszerektől?

A mindennapi életben a CRM olyan feladatokban képes jelentős támogatást nyújtani a szervezeteknek, mint a beérkezett adományok valós időben történő követése. Bóta Zoltán hangsúlyozta, a CRM-rendszerek nem egy munkavállaló teljes munkakörének „felszabadításáról” szólnak: a felszabaduló munkaórák több különböző munkavállalónál jelennek meg, hiszen az ilyen megoldások „sok kicsi kattintás idejét” képesek megspórolni. Mint mondta, érdemes mérhető célokat kitűzni a rendszerek bevezetésénél, és empirikus adatokra hivatkozva úgy ítélte meg, hogy a nonprofitok éves szinten 25-30 százalékos hatékonyságnövelést érhetnek el a használatukkal.

Nonprofitokra fejlesztett CRM-ek

A workshop második részében Karsai Tamás (Reflexive Communications) és Torbágyi Vajk (Bitmist) mutatott be két kifejezetten nonprofitokat támogató CRM-rendszert. Karsai a CiviCRM-ről szólva elmondta, hogy a rendszert nonprofitok fejlesztették nonprofitok számára. 

A nemzetközileg széles körben elterjedt CiviCRM-et Magyarországon az elsők között a Magyar Élelmiszerbank Egyesület kezdte használni. A rendszer nyílt forráskódú, így bárki számára ingyenesen elérhető, a bevezetéséhez viszont érdemes szakértői támogatást igénybe venni. Karsai kitért arra is, hogy jelenleg egy olyan értékesítési csomagon dolgoznak, amely kifejezetten a kis nonprofit szervezeteket segítheti a CRM-bevezetésében. 

Torbágyi Vajk a Salesforce Nonprofit Cloud bemutatása kapcsán beszélt arról, hogy bár a Bitmist elsősorban a forprofit szektorra fejleszt, de pro bono vállalják évi egy-két nonprofit szervezet támogatását is, és a jövőben szeretnének még inkább nyitni a nonprofitok irányába. A Salesforce nonprofit szervezetekre optimalizált változata olyan megoldásokat kínál, amelyek a programszervezéstől az adománygyűjtésig a szervezetek szinte teljes tevékenységi palettáját lefedik. Mint mondta, az adományozói életút (journey) felépítése és az erre épülő hatékony kommunikáció a fundraising-tevékenység eredményességét is érdemben növelheti. 

Fájdalom nélkül nincs siker?

A műhelyfoglalkozás záró részében a CRM bevezetéséhez kapcsolódó nehézségekről és kihívásokról osztották meg gondolataikat a szakértők. Szó esett többek között a munkavállalók bevonásának fontosságáról, illetve arról, hogy a CRM bevezetése szorosan együtt jár egy szervezetfejlesztési folyamattal is. A sikeres CRM-bevezetés titka a jól felkészített szervezet, amely tisztában van azokkal a problémákkal, amelyek indokolják a menedzsmentrendszer alkalmazását. Emellett nem elhanyagolhatóak a bevezetésre szánt erőforrások sem: a szakértők szerint első helyen nem is az anyagi források állnak, hanem a megfelelő mennyiségű idő. Enélkül a szervezet nem fogja tudni kiaknázni a CRM hatékonyságnövelő hatását.

A nonprofitok és forprofitok közti kapcsolatépítést és tudástranszfert támogató Scale Impact első alkalommal rendezett szakmai rendezvényt az online térben. A webes formátum jelentős mértékben megkönnyítette a civil szervezetek bekapcsolódását, nem véletlen, hogy több mint ötven érdeklődő vett részt a műhelyfoglalkozáson. 

A nonprofitoknak szóló további szakmai workshopokról Események oldalunkon tudtok tájékozódni.

Hasonló cikkek