Együtt többet tehetünk.

Leszerződött a Shellel, megfosztották a B Corp-minősítésétől a világ egyik legnagyobb PR-cégét

A több mint 10 ezer munkavállalalót foglalkoztató, több nagy divízióval rendelkező, és világszerte több mint száz kreatív ügynökséget futtató Havas ellen a Clean Creatives kezdeményezett vizsgálatot. Az indoklás szerint a cég azzal, hogy leszerződött az olajvállalattal, “megsértette a B Corp-mozgalom alapértékeit”.

Több hónapos vizsgálat után a B Corp-minősítéseket odaítélő B Lab megfosztotta a környezetileg és társadalmilag felelős cégeknek járó védjegytől a francia Havas PR-vállalat négy ügynökségét: a Havas Londont, a Havas Lemz-t, a Havas New York-ot és a Havas Immerse-et – írja a Fast Company.

A Havas a világ egyik legnagyobb PR-cége, amelynek több mint 10 ezer munkavállalója, több divíziója és száznál több kreatív ügynöksége van. A B Lab azután döntött az érintett ügynökségek minősítésének visszavonása mellett, miután egy kreatívipari érdekvédelmi tömörülés kifogásolta, hogy a cég egyik divíziója, a Havas Media szerződést kötött a világ egyik legnagyobb olajcégével, a Shellel. Mint az indoklásban írták, ez “nem egyeztethető össze a B Corp-mozgalom alapértékeivel”. (A Fast Company megjegyzi, hogy a Shellel együttműködő Havas Mediának korábban sem volt B Corp-minősítése; most, hogy a négy ügynökségtől megvonták azt, a konglomerátum többi tagja sem pályázhat már a certifikációra – a szerk.)

“Annak ellenére, hogy a B Corp minősítést kapott ügynökségek közvetlenül nem nyújtottak szolgáltatásokat az ügyfélnek, a Havas szervezeti felépítése és a széles körben ismert név használata a B Lab szabályai szerint azt feltételezi, hogy a cégcsoport egészének meg kell felelnie az elvárásoknak; ezért indítottunk vizsgálatot” – írta a lapnak a B Lab szóvivője.

“Az ügynökségeknek nem szabad olyan cégekkel együtt dolgozniuk, amelyek tönkreteszik a bolygót”

A Havas elleni vizsgálatot a környezeti és társadalmi fenntarthatóság iránt elkötelezett PR- és marketing-szakembereket tömörítő Clean Creatives kezdeményezte. A mozgalom tagjai szerint elfogadhatatlan, hogy kreatív ügynökségek olajcégekkel működjenek együtt. “Az ügynökségeknek nem szabad olyan cégekkel együtt dolgozniuk, amelyek tönkreteszik a bolygót” – írta közleményében Duncan Meisel, a Clean Creatives ügyvezetője, hozzátéve, köszönettel tartoznak a B Lab-nak azért, mert “helyes döntést hoztak, és megfosztották a minősítéstől azokat az ügynökségeket, amelyek a fosszilis üzemanyag-szennyezőket népszerűsítették.”

A Clean Creatives idén októberben 27 B Corp-minősített kommunikációs és reklámügynökséggel közösen küldött panaszlevelében kérte a B Lab-et, hogy vizsgálják meg a Havas piaci gyakorlatát. “A Havas mindvégig együttműködött a B Lab-bal a vizsgálat során, és tudomásul vette a döntésünket; mindazonáltal úgy döntöttek, nem teszik meg a minősítésük megtartásához szükséges lépéseket” – írta a B Lab szóvivője.

Öt másik ügynökség minősítését is vizsgálják

A Havas szóvivője megerősítette, hogy négy érintett ügynökségük elvesztette a B Corp-státuszát, ugyanakkor sietett leszögezni, hogy a vállalat “továbbra is ugyanolyan elkötelezett a fenntarthatóság iránt, mint korábban”. Mint írta, a cégcsoport nemrégiben nyerte el a piaci szereplőket fenntarthatósági szempontból rangsoroló EcoVadis aranyérmét, és valamennyi ügynökségük karbonlábnyomát monitorozzák.

A Clean Creatives öt másik, különböző olajtársaságokkal együttműködő B Corp-minősített ügynökség ellen is vizsgálatot kezdeményezett: az Edittel, a SEC-kel, a Total Media-val, az MSQ-val és a – szintén a Havas-flottába tartozó – Tinkle Communications-szel kapcsolatos panaszt kilencven napon belül bírálják el.

Hasonló cikkek