A MagNet Bank Magyarország első közösségi bankjaként igyekszik idejekorán felkészülni az ESG szabályozások által rárótt kötelezettségekre. Fontosnak tartják a KKV-k edukációját, ahogy azt is, hogy megértessék az ügyfeleikkel, milyen feladatokat és lehetőségeket hoz számukra a fokozatosan életbe lépő új szabályozás.
Az 1995-ben alapított MagNet Bank elindulása óta fontosnak tartja, hogy működésével a pozitív környezeti és társadalmi változásokat támogassa. Magyarország első és mindmáig egyetlen közösségi bankjaként 2017 februárjában csatlakoztak a gazdasági, társadalmi és környezeti szempontból fenntartható fejlődést támogató független pénzintézetek nemzetközi szövetségéhez, a GABV-hez (Global Alliance for Banking on Values – a szerk.), amelynek ma már negyvennégy országban több mint hatvan tagja van. Nem véletlen, hogy az Európai Bizottság által a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) jelentéstétellel kapcsolatos feladatokra is próbálnak idejekorán felkészülni. “Igyekszünk gyorsan alkalmazkodni az állandóan változó jogszabályi környezethez, és stabilan megalapozni azt, amikor a 2026-os üzleti évtől kezdve már nekünk is be kell majd adnunk a saját és az uniós szabvány szerinti Fenntarthatósági jelentésünket – magyarázza Barna Erika, a bank fenntarthatósági projektvezetője. – Ebben a folyamatban Fertetics Mandy, az Alternate Consulting Hungary ügyvezetője és szenior tanácsadója (Fertetics Mandy lapunk rendszeres szerzője – a szerk.) is a segítségünkre van: az ő közreműködésével éppen most állítunk össze egy próbajelentést, amit majd egy»light review« keretében szeretnénk értékeltetni egy auditorral és az érintettekkel«, és aminek legfontosabb célja, hogy megértsük a jelentés logikáját, és magabiztos rutinra tegyünk szert azzal kapcsolatban, hogy hogyan készítsünk el egy ilyen beszámolót.”
Fotó: Hello Nonprofit
Barna Erika hangsúlyozza: annak ellenére, hogy a kormány már számos, az ESG-vel kapcsolatos rendeletet kiadott, folyamatosan új elvárások is jönnek. “Sok minden alakulófélben van még, a Bankszövetségben is állandó téma, hogy hogyan lehetne egységesebbé, racionálisabbá tenni a jelentéstételi feladatokat – magyarázza. – Szükség lenne például egy központi adatbázisra, amiből a bankok kinyerhetnék a szükséges információkat; ez az ügyfelek számára is könnyebb, élhetőbb, barátságosabb ügymenetet szavatolna, hiszen nem kellene azzal tölteniük az időt, hogy hosszú és nehezen értelmezhető kérdőíveket töltsenek ki.”
Az új szabályozási környezetben is szeretnék megőrizni az “identitáserősítő jegyeiket”
Barna kiemeli: mivel a MagNet a hazai piacon kis banknak számít, nagyon megkönnyítené a munkájukat, ha nem kellene az adatgyűjtéssel vesződniük. Még akkor is, ha van tapasztalatuk ezen a téren: “Mi már évekkel ezelőtt bevezettük a saját hatásmérő rendszerünket, az Impact Scorecard-ot, aminek az a célja, hogy a hozzánk forduló vagy velünk szerződésben álló ügyfelek, illetve az általunk folyósított, 75 millió forint feletti hitelek környezeti, társadalmi és irányítási hatásait mérje. (A B Corp tematikára épülő kérdőív összeállításában Lévai Gábor, a Hello Nonprofitot kiadó Scale Impact Nonprofit Kft. társalapító-ügyvezetője is részt vett – a szerk.) Ez egy pozitív hatásmérő eszköz, amit szeretnénk okosan ötvözni az alapvetően kockázatfókuszú ESG-jelentéstétellel – fejtegeti. – Ez nagyon fontos a számunkra, hiszen a MagNet Bank az új szabályozási környezetben is szeretné megőrizni azokat az identitáserősítő jegyeket, amik az értékalapú bankok közösségéhez kötik. Molnár Csaba, a közösségfejlesztési igazgatónk nagyon találóan foglalta össze ezt a filozófiát: »Feleljünk meg annak, amit elvárnak tőlünk, de közben csináljuk azt, amiben hiszünk!«. Gyönyörű gondolat – de tény, hogy ez a filozófia állandó egyensúlyozást, balanszírozást követel tőlünk.”
A MagNet Bank fenntarthatósági menedzsere úgy látja, hogy a hazai bankokban megvan a szándék arra, hogy egységes és áttekinthető ESG-szabályozást harcoljanak ki. Ezt a törekvésüket szerencsére az is megkönnyíti, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tavaly szeptemberben kiadott egy ESG ajánlást, amelyhez egy egységes, kategóriákra bontott “minimum kérdéssort" is mellékeltek. “Ebből egyértelműen kiderül, mik azok az adatok, amiket mindenképpen be kell kérnünk az ügyfeleinktől – a mikrovállalkozásoktól a nagyvállalatokig” – mondja Barna.
A MagNet fenntarthatósági vezetője szerint megkönnyíti a dolgukat az ESG-re való átállásban, hogy a saját Impact Scorecard-juk alapjául a B Corp-minősítési rendszer szolgált. “A Scorecard tulajdonképpen ugyanazokat a kérdésköröket vizsgálja, mint az MNB kérdőíve; bízunk abban, hogy az ügyfelek szempontjából nem okoz majd komoly nehézséget az új szabályozás. Az már más kérdés, hogy a mi dolgunkat ez mennyire fogja megkönnyíteni, hiszen módszertani, adatfeldolgozási szempontból már nagyon különbözik a kettő.” A szakember hozzáteszi: a bankok sokszor az Opten ESG-indexét is irányadónak tekintik. “Mi is használjuk a hitelelbírálat során” – teszi hozzá.
Értéket teremteni
Barna Erika hangsúlyozza: a MagNet Bank megalapítása óta fontosnak tartja, hogy lehetőleg olyan vállalkozásokat, projekteket finanszírozzon, amelyek az ESG szellemiségének megfelelően környezeti, társadalmi, vagy vállalatirányítási szempontból értéket teremtenek. “Még szó sem volt az ESG-ről, amikor a bank vezető munkatársai már a hatásmérés fontosságáról beszéltek. Ezért is csatlakozott a MagNet idestova nyolc évvel ezelőtt a GABV-hez, aminek a hazai bankok közül egyedüliként azóta is elkötelezett tagja – mondja. – A cég a kezdetektől fogva fontosnak tartja a felelős gazdálkodás és a társadalmi igazságosság előmozdítását; ezt a gondolkodásmódot még a két alapító, Rostás Attila és Fáy Zsolt hozta magával, amikor a Műegyetemről kikerülve elhatározták, hogy bankot alapítanak. Fáy a sajtóban is többször hangsúlyozta, hogy őket egy klasszikus kereskedelmi bank vezetése nem érdekelné, mert hisznek abban, hogy egy ilyen »kőkapitalista« piaci szegmensben működő vállalkozást is lehet empatikusan, a közösség érdekeit szem előtt tartva vezetni.”
A fenntarthatósági vezető szerint ez a megközelítés az, ami a MagNet-et egyedülállóvá teszi a hazai piacon. “Sokan beszélnek arról, mennyire fontos, hogy egy cég jó kapcsolatot ápoljon a stakeholdereivel, hogy megbecsülje az ügyfeleit, a munkatársait, a közösségét; mi ezeket az értékeket a mindennapi működésünkbe is igyekszünk beépíteni. Ez a fajta közösségi szemlélet a hitelkihelyezésektől a hatásmérésig valamennyi tevékenységünket áthatja vagy törekszünk rá, hogy áthassa.”
A szakember szerint az ESG-jelentéstételi kötelezettséggel kapcsolatban az egyik legfontosabb kihívás a számukra az, hogy hogyan tudják megőrizni ezt a markáns identitást. “A »közösségi banki lét« meghatározó a számunkra, nagyon izgalmas feladat lesz megvizsgálni, mit jelent majd ez az új szabályozói környezetben: mi az, amit mindenképpen meg kell tartanunk belőle, és mi az, ami átalakításra, fejlesztésre szorul. Ez kulcskérdés, hiszen ez a hozzáállás, megközelítés az, ami megkülönbözet minket a versenytársainktól. És ez az, amivel másokat is inspirálhatunk: abban bízunk, hogy ha ügyesen, átgondoltan és transzparensen kezeljük ezt a kérdéskört, olyan diskurzust indíthatunk el, ami másokat is ráébreszt majd arra, mennyire fontos a mai, meglehetősen turbulens politikai, gazdasági és szabályozási környezetben a közösségi kezdeményezésekbe, a fontos ügyekbe és a fenntartható vállalkozásokba, fejlesztésekbe invesztálni – értéket teremteni. Ennél ma talán nincs is fontosabb, időszerűbb téma.”
”Joguk van ahhoz, hogy tudják, mire költjük a pénzüket”
Barna Erika szerint ha a közösségi banki szemléletről beszélünk, valójában a fenntarthatóságról beszélünk. “A mi munkánk folyamatos önvizsgálatot és a közösség fogalmának újra- meg újradefiniálását követeli – húzza alá. – Már csak azért is, mert a MagNet, mint bank is folyamatosan változik, fejlődik, nő. Pont a szabályozási megfelelések miatt akkor is növekednünk kell, ha tudjuk, hogy ez nem igazán fenntartható.” A MagNet Bank legutóbb 2022-ben hajtott végre nagyobb akvizíciót: akkor a Sopron Bankot vásárolták fel. “Ezzel új fiókokkal, munkatársakkal, ügyfelekkel gazdagodott az országos hálózatunk, és a portfóliók is megújult – mondja a fenntarthatósági menedzser. – És persze, a bővítés megint csak reflektorfénybe helyezte az igazi »nagy kérdést«: hogy mit jelent a számunkra a fenntarthatóság és a közösségiség.”
Fotó: Mónus Márton
Barna azt mondja, egy közösségi bank egyik legfontosabb ismérve, hogy megosztja a döntések lehetőségét és felelősségét az ügyfeleivel. “Ezért vannak olyan banki termékeink is, amelyek – mint például a KAP, a Közösségi Adományozási Program – lehetővé teszik, hogy a betéteseink demokratikus módon döntsenek arról, hogy a banki nyereség egy részéből milyen ügyet, nonprofit szervezetet támogassunk. Bizonyos szempontból ez a lelke a működésünknek.”
Barna Erika hangsúlyozza: fontos, hogy az ügyfelek rálássanak és ráhathassanak arra, mire költik a pénzüket. ”Ez a termék követhetővé teszi a pénz útját. Márpedig ez fontos: hiszen Magyarország a pénzügyi tudatosság szempontjából nagyon rossz helyzetben van, a legtöbben azt sem tudják, hogy egy bank nem a saját pénzét, hanem a betéteket helyezi ki hitelekbe, befektetésekbe – mondja. – Tudatosítanunk kell bennük, hogy joguk van ahhoz, hogy megtudják, mire költjük a pénzüket, milyen projektek, fejlesztések valósulnak meg abból az összegből, amit ránk bíznak.”
Egyszerűsíteni kell a jelentéstétellel kapcsolatos szabályozást
A MagNet Bank fenntarthatósági vezetője szerint jó lenne, ha az Európai Bizottság (EB) ígéretéhez híven egyszerűbbé tenné az ESG-jelentéstétellel kapcsolatos szabályozást. “Szükség lenne rá, hogy kicsit leegyszerűsítsék a jelenlegi folyamatot, mert kezd nagyon átláthatatlanná válni a szabályozási háttér, sokan már egyenesen »jogszabály-cunamit« emlegetnek.” Barna Erika hangsúlyozza: nem lehet elvárni a bankoktól, hogy minden, az ügyfelektől bekért információt ellenőrizzenek. “Mi relatíve kis bank vagyunk, jóval kisebb portfolióval, ügyfélszámmal dolgozunk, mint a piaci versenytárs nagyok, de még így sem tudnánk hitelt érdemlően validálni minden hozzánk beérkező adatot. Persze, vannak olyan, a nyilvános beszámolók alapján feltöltött adatbázisok, amiket használhatunk, de sajnos egyelőre ezek sincsenek összekapcsolva egymással, így nem teszik lehetővé, hogy könnyen-gyorsan leszívjuk belőlük az információkat. Ezen a területen is fejleszteni, változtatni kellene – de ez már nem a piaci szereplők, hanem az állam feladata .”
Barna úgy látja, hogy a MagNet Bank a saját háromlépéses értékelési folyamatával így is egyedülálló szolgáltatást nyújt. “Az első lépésben az ügyfélreferenseink begyűjtik a hitelkérelmezőkkel kapcsolatos adatokat a nyilvános beszámolókból, a másodikban megkérik őket, hogy töltsenek ki egy kérdőívet, a harmadikban pedig hosszabban is elbeszélgetnek velük – általában telefonon. Az így kapott adatokhoz aztán hozzárendeljük a régiós és ágazati hatásokat, hogy a lehető legmegalapozottabb döntést hozhassuk az elbírálások során.” Mint mondja, ez a rendszer lehetővé teszi, hogy valóban közvetlen kapcsolat alakuljon ki a bank munkatársai és az ügyfelek között. “Az interjúkat általában az egyik kollégám készíti, de időről-időre én is odaülök a telefonhoz, mert szeretném érzékelni, hogy az, aki a vonal másik végén ül, átlátja-e ezt a területet, tudja-e, hogy miért fontos az, hogy válaszolni tudjon a kérdéseinkre, tisztában van-e azzal, hogy hamarosan mások, más bankok, partner cégek, megrendelők munkatársai is megkereshetik majd hasonló kérdésekkel.”
Senki nem várhat a babérjain ülve
A MagNet Bank ügyfeleinek jó része a kis- és középvállalkozások (KKV-k) közül kerül ki. Barna Erika szerint a hozzájuk forduló KKV-k vezetőinek jó része még nincs igazán tisztában azzal, milyen jogai, kötelességei és feladatai lesznek az ESG-jelentéstétellel kapcsolatban. Ezért is tartja különösen fontosnak az edukációjukat. “Már 2023-ban elkezdtük az ESG-workshopok szervezését, ezekre a rendezvényekre természetesen azokat is várjuk, akik még nem tartoznak az ügyfeleink közé. Rendeztünk már ilyen workshopot Balatonfüreden és Győrben is, és mindkét helyszínen az volt a tapasztalatunk, hogy bizony a kályhától kell elindulnunk, az alapoktól kezdve kell elmagyaráznunk a résztvevőknek, hogy mit jelent az ESG, hogy mik a főbb területei, hogy miért fontos az »E« láb, vagyis a környezet megóvása mellett az »S« és a »G« láb: a társadalmi hatás és a felelős vállalatirányítás is” – sorolja.
Mint mondja, a legtöbb jelenlevőt természetesen az érdekelte a leginkább, hogy mikortól lesznek rájuk is érvényesek az EGS-jogszabályok, hogy az egyes cégek a saját méretük, volumenük, piaci teljesítményük függvényében mikortól lesznek kötelesek adatokat szolgáltatni. “Ezzel kapcsolatban is tudtunk felvilágosítást adni nekik – de az igazi célunk az volt, hogy megértessük a cégtulajdonosokkal, menedzserekkel, cégvezetőkkel, miért fontos, hogy idejekorán felkészüljenek ezekre a változásokra. Nem várhatnak a babérjaikon ülve, mert nem csak a bankok, hanem a nagyobb partnerek is bármikor kérhetnek tőlük fenntarthatósággal kapcsolatos információkat. A 2023 januárjában életbe lépett német beszállítói törvény (Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz , röviden LkSG– a szerk.) például már ma is komoly hatással van bizonyos szegmensek, köztük az autó- és gépjárműipar adatszolgáltatására..”
Komoly hangsúlyt fektetnek a KKV-k edukációjára
A MagNet igen komolyan veszi az MNB-ajánlásokban lefektetett edukációs feladatát. “Arról is igyekszünk tájékoztatni az ügyfeleinket, hogy milyen új kötelezettségeket és lehetőségeket jelenthet számukra a civil szervezetekkel való együttműködések terén az új szabályozás. Szerintem várható, hogy az ESG bevezetésével sokkal intenzívebbé, szorosabbá válik a forprofit és nonprofit szféra viszonya, mint korábban. A »CSR-korszakban« még opcionális volta vállalkozásoknak, hogy kivegyék a részüket a környezeti, társadalmi problémák megoldásából, hogy támogassák az arra érdemes ügyeket, szervezeteket és a közösségeket. Most sokkal szabályozottabbá, átláthatóbbá, magától értetődőbbé válik majd ez is.”
A bank fenntarthatósági területe a mentorukkal és a vállalatfinanszírozási területen dolgozó munkatársaikkal együtt elkezdett egy olyan edukációs csomag felépítésén dolgozik, amely lehetővé teszi, hogy szegmentáltan tudjanak segíteni a különböző nagyságú, különféle iparágakban dolgozó KKV-knak az ESG-átállásra való felkészülésben. “Összeállítottunk egy alapcsomagot, és az idén fogjuk részletesen is kidolgozni, hogy konkrétan milyen módszertan szerint adjuk át az abban foglalt tudást a partnereinknek.”
A saját működésüket is monitorozzák
A MagNet Bank az ügyfélminősítés során is kiemelt hangsúlyt fektet a környezeti és társadalmi fenntarthatóságra. “Az ezekkel kapcsolatos kérdésekre minden cégnek válaszolnia kell, amelyik hitelért fordul hozzák – hangsúlyozza Barna Erika. – A kérdéseket úgy állítottuk össze, hogy a saját Impact Scorecard-unkban és az MNB ajánlásában szereplő kérdések is szerepeljenek benne.”
Fotó: Hello Nonprofit
A bank egy, a saját működésének feltérképezésére, monitorozására alkalmas “belső felhasználású” Impact Scorecard folyamatot is végigcsinált. . “Nagyon nagy munka volt, a GABV »tripple botom line« szemlélete alapján készült kérdőív kitöltése, az így kapott adatokat is az ő szakembereik fogják kielemezni. De annyi már kiderült belőle, hogy a saját hitelportfóliónk kétharmada az ő, rendkívül szigorú szempontrendszerük szerint is pozitív hatásúnak minősül. A hiteleink karbonlábnyomát is igyekszünk felmérni: a legutóbbi mérések szerint a portfoliónkba tartozó cégeknek átlagosan 56,5 százalékkal kisebb a kibocsátásuk, mint a banki átlag.
A MagNet szakemberei az EU taxonómiai rendeletében lefektetett szempontok szerint is értékelik az ügyfeleket (ez a rendelet határozza meg, hogy az EU egységes szempontjai szerint mely tevékenységek tekinthetők fenntarthatónak – a szerk.). “A tavalyi évzáró adatok alapján az ügyfelek kitettségének 34 százaléka olyan gazdasági tevékenységhez kapcsolódott, amely az EU taxonómia meghatározása szerint elvben alkalmas lehet fenntarthatóként való besorolásra, azaz megfelel a taxonómiai jogosultsági feltételeknek. Ezen belül 8,6 százalékuk olyan környezeti szempontból fenntartható tevékenységet folytatott, amely már a szigorúbb megfelelési környzeti kritériumoknak is eleget tett, így hitelcéljuk igazoltan zöld finanszírozási célként volt besorolható. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy az ügyfélkör jelentős része kapcsolódik fenntartható gazdasági tevékenységekhez."