Impact befektetések: Honnan tudjuk, hogy valódi hatást generál-e a pénzünk?

Egy rendkívül sikeres, korai tőkebefektetésekre specializálódott impact befektetési ökoszisztéma alapítója szerint a legfontosabb, hogy a befektetők szorosan együttműködjenek a pozitív környezeti-társadalmi hatást megcélzó cégekkel.

Érdekes témáról ír a Forbes online kiadásában megjelent cikkében Keith Ippel, a megalapítása óta több mint 47 millió dolláros korai tőkeinvesztációt levezénylő impact befektetői ökoszisztéma, a Spring alapító-társvezérigazgatója: vajon honnan lehet tudni, hogy valódi hatást gyakorol-e a környezeti-társadalmi vállalkozásokba befektetett pénzünk?

“Impact befektetéseket eszközölni remek érzés, pláne akkor, ha először teszünk ilyet. Instant örömöt okoz, ha a pénzünkkel egy jó ügyet vagy egy alulreprezentált közösséget támogathatunk. A siker és a hatás ígérete felvillanyozó. Ráadásul befektetőként arra is lehetőségünk van, hogy elmeséljük a történetünket, más befektetőket is inspiráljunk, és ha jól muzsikál, további összegekkel támogassuk a kedvenc vállalkozásunkat” – fejtegeti.

Ippel szerint az impact befektetésekkel kapcsolatos legnagyobb kérdés az, hogy valóban jobbító környezeti vagy társadalmi hatást érünk-e el a pénzünkkel. Hogy hogyan mérhetjük fel a lehető legbiztosabban, hogy az általunk feltőkésített induló vállalkozások valóban elérik-e azt a hatást, amit maguk elé tűztek.

Fontos az elszámoltathatóság

A befektető hangsúlyozza: míg a tőzsdei vállalkozásoknak általában komoly jelentéstételi kötelezettségeik – köztük az Európai Unióban is egyre szigorúbbá váló ESG-riportolási kötelezettség – vannak a befektetőik felé, és rendszeresen nyilvánosságra kell hozniuk olyan jelentéseket, pénzügyi beszámolókat, amikből egyértelműen kiderül, hogyan teljesítenek, a magánkézben lévő cégek többségére nem vonatkoznak ilyen megkötések.

“Ha korai fázisban fektetünk be, nekünk kell beszereznünk ezeket az információkat. Ha kell, a cégvezetésnek is segítenünk kell a mérési rendszer felállításában és a célok kijelölésében” – írja.

Ippel hangsúlyozza: ahhoz, hogy érdemben mérhető legyen egy induló cég teljesítménye, először azt kell meghatározni, mi a valódi célja a szervezetnek. “Új megoldásokat fejlesztenek a klímaváltozás hatásainak ellensúlyozására, esetleg innovatív szociális közösséget építenek, amit két fekete nő vezet? Mi a céljuk?” – teszi fel a kérdést.

Ezután azt is pontosan fel kell vázolni, milyen hatást érhet el az adott vállalkozás. “Hogyan mérjük fel, mekkora változást hoz a tevékenységük? Milyen hatásmérési rendszert társíthatunk a munkájukhoz, milyen eredményeket hoznak az erőfeszítéseik? Egy klímaváltozással kapcsolatos fejlesztés hatása például jól megbecsülhető, ha megvizsgáljuk, csökkenti-e a karbonszennyezést. Egy egészségügyi megoldást értékelhetünk az alapján, hogy lerövidíti-e a várólistákat, javítja-e a kezelések hatékonyságát. Egy fenntartható élelmiszereket gyártó cég hatékonyságát jól mutatja, hogy sikerül-e csökkentenie az élelmiszerhulladék mennyiségét” – sorolja a befektető.

Ippel szerint a megfelelő mérési módszer kiválasztása nem ördöngösség, nem kell feltétlenül saját metrikát kidolgozni ahhoz, hogy számszerűsíthetővé legyen egy cég teljesítménye. “Több adatbázisra és listára is támaszkodhatunk. A Global Investing Network IRIS+ katalógusában például számos teljesítménymérésre szolgáló keretrendszer található. A széndioxid-kibocsátás csökkentéséért dolgozó cégeknek hasznos eszköze lehe a Project Drawdown a klímahatás mérésében.

“Valódi impact”

A következő lépés annak lefektetése, hogy milyen rendszerességgel és formában készítik el a jelentéseiket a támogatott cégek, hogy hogyan számolnak be arról, mit értek el, mit tanultak a munkájuk során, hogyan alkalmazkodnak a folyton változó körülményekhez. Abban is fontos megállapodni velük, hogy milyen rendszeresen kommunikálnak a befektetőikkel. “A konzisztencia kritikus szempont, hiszen segítséget nyújt abban, hogy bemutassák hogyan fejlődnek, és milyen hatást érnek el” – emeli ki Ippel.

A befektető szerint nem szabad elfeledkezni arról, hogy ha megfelelően menedzselik, a cég mindenképpen fejlődni fog. Ideális esetben bevételt is termel majd, “ami szükségessé teszi, hogy pénzügyi jelentéseket is készítsen”. “Végülis a világ megmentéséhez nem elég a környezeti vagy társadalmi hatás – pénzre is szükségünk lesz.”

Ipőpel hangsúlyozza: az early impact befektetésekben az a legizgalmasabb, hogy valódi lehetőséget teremtenek arra, hogy az alapítók és a befektetők együttműködjenek egymással. “Igen, a teljesítmény mérése fontos abból a szempontból, hogy felmérjük, mekkora az esélye annak, hogy megtérüljön a befektetésünk. De ami ennél is fontosabb: arra is lehetőséget ad, hogy segítsünk az alapítóknak, hogy olyan struktúrát építsenek, amely támogatja őket abban, hogy életre keltsék az elképzeléseiket. Ez a valódi impact” – írja.

Hasonló cikkek