A CleenUp munkatársai környezettudatos tisztítószerekkel, helyszíni víz- és áramfelhasználás nélkül tisztítják meg az autókat. A szolgáltatást a speciálisan erre a célra fejlesztett applikációban rendelhetik meg az ügyfelek.
Egy forradalmian új, környezetbarát autótisztító technológiát kifejlesztő magyar startup, a CleenUp is bemutatkozott a CEE4Impact Day október 3-i „Market Place” programjában. Az alapítókkal is itt beszélgettünk. A CleenUp ötletgazdái, Matus Kriszta, Bárány Gábor, Skripeczky Ákos és Palotai Balázs a tavaly nyári alapítás óta is aktív szerepet vállalnak a cég építésében. Balázs és Ákos együtt bővítik a magyarországi leányvállalatot, Kriszta felel a németországi terjeszkedésért, Gábor pedig az applikációt fejleszti.
Amikor a cég megalakult, a csapat egy reklámügynökséget működtetett: ott született meg az ötlet, hogy víztakarékos és környezetbarát kényelmi autómosó szolgáltatást indítsanak. Az alapítóknak ebben az időszakban születtek meg a gyerekeik, ami felerősítette bennük az igényt, hogy olyan üzletet építsenek, ami hozzásegíti a jövő generációit ahhoz, hogy tisztább, egészségesebb környezetben élhessenek.
A CleenUp munkatársai szinte teljesen vízmentesen tisztítják meg a gondjaikra bízott autókat. Ők is használnak ugyan egy minimális mennyiségű vizet a vegyszereikben, de hozzáadott vizet nem: ennek köszönhetően, egy-egy autó takarítása alatt az átlagos százötven liter helyett alig 0,3-0,5 liter vizet használnak fel. Ez a környezetbarát hozzáállás a maguk fejlesztette nanotechnológiás tisztítószercsaládban is visszaköszön, amely huszonnégy óra alatt lebomló, természetes összetevőkből áll. Egy autó tisztításához az időjárástól és az autó méretétől függően 3-5 dl tisztítószert használnak. Az alkalmazott anyagok mosó- és tisztítószerekben, valamint egyes kozmetikai termékekben (pl.: hajsampon, bőrápolókrém) is megtalálhatók. Mivel a termékeket nagy hígításban alkalmazzák, szinte egyáltalán nincsenek káros hatásaik, és a környezetet terhelő hatásuk is minimális.
Nanotechnológiával a fenntarthatóságért
A nanotechnológiás autómosás közel egy évtizedes múltra tekint vissza. Annak ellenére, hogy a “nano” egy viszonylag újkeletű megnevezés, a technológia már régóta létezik, korábban kolloid rendszereknek nevezték. Lényege, hogy nagyon kis részecskékből új tulajdonságokkal rendelkező anyagszerkezeteket alkotnak. A nanotechnologiás tisztítás során is ilyen nanoméretű elemekből álló tisztítószereket alkalmaznak: mivel ezen részecskék felületének és térfogatának aránya sokkal nagyobb, mint a normál részecskéké, a felületi feszültségnek köszönhetően magukhoz rántják a szennyeződéseket, és azokat „beburkolva” elemelik az adott felülettől. Miután a felületet a tisztítószerrel bepermetezik, a koszt egy mikroszálas kendővel távolítják el. A tisztítást követően a szennyezett mikroszálas kendőket mosógépben mossák ki, így az eltávolított szennyeződés a csatornarendszerbe kerül.
A környezetkímélő nanotechnológiás autómosás jelenleg a legpreventívebb tisztítási technológia, ami elérhető. Ennek azért van fontossága mert az európai uniós szabályozásnak megfelelően a korábbi oldószeres lakkok helyett az autókat vízbázisú lakkal gyártják, ez a felület pedig sokkal sérülékenyebb, mint az elődje.
A nanotechnológiás tisztítás során karcmentesen megtisztított felületre kaktuszviasz kerül, amelyet a folyamat során kézzel políroznak rá a karosszériára. A tisztítást követően a felületnek vízlepergető hatása lesz, és a kezelés erős UV-védelmet is nyújt közel három héten keresztül. A vízlepergető hatásnak köszönhetően a felületnek egyfajta öntisztító tulajdonsága is kialakul, így ritkábban kell tisztítani az autókat, ami hosszabb távon természetesen komoly költségcsökkentést jelent a tulajdonosok számára.
A CleenUp ügyfelei döntő arányban céges ügyfelek. A technológia szerencsére egyre szélesebb körben ismert és elfogadott, így a vállalati és a lakossági üzletágban is folyamatosan növekszik a mosások száma. A cég egy partneri hálózatot is működtet, jelenleg Németországban hat partnerrel közel tizenöt városban, Magyarországon pedig tizenhét településen vannak jelen. Mivel a német piac hatalmas potenciállal bír, kiemelten fontos számukra az ottani terjeszkedés. A nemzetközi piacon is terveznek továbblépést, de erre a terveik szerint csak a jövő évet követően kerül majd sor.
Ami a befektetőket illeti, 2023-ban a CleenUp cégbe fektetett az Impact Ventures, a befektetőcég nem csak tőkével, hanem szakmailag is támogatja őket. A CleenUp a működése során direkt és jól mérhető pozitív hatást gyakorol a környezetre, ami mindkét szervezet számára kiemelten fontos célkitűzés.
A befektetőkkel való kapcsolataik száma is bővül, 2024-ben egy német angyalbefektető is beszállt a CleenUp GmbH-ba. Jelenleg egy újabb befektető bevonásán dolgoznak, szeretnének 900 ezer eurónyi tőkét bevonni a cégbe.