Együtt többet tehetünk.

Tudatos karácsony: Hogyan vásároljunk fenntarthatóbban az ünnepek előtt?

A karácsonyi ajándékozás mára a szeretet ünnepének elidegeníthetetlen részévé vált. Ahogy a túlfogyasztás is: a webáruházaknak köszönhetően már a fotelből sem kell felkelnünk ahhoz, hogy beszerezzük a szeretteinknek szánt hasznos-haszontalan ajándékokat. Az online vásárlás világszerte egyre népszerűbb; meg is fizetjük az árát – és nem csak a bankkártyánkkal, hanem paradox módon azok jövőjével is, akiket a leginkább szeretnénk megajándékozni.

Nyakunkon a karácsony, és vele a ma már elkerülhetetlennek tűnő fogyasztási csúcs: tetszik, nem tetszik, az ajándékozás az ünnep elengedhetetlen attribútumává vált. És vele a túlfogyasztás is, pláne, amióta a webáruházak elterjedésével már a plázákba, a bevásárlóutcákba, vagy a karácsonyi vásárokba sem kell elzarándokolnunk ahhoz, hogy megvegyük a fa alá valót. Az Ecommerce Europe adatai szerint az e-kereskedelmi forgalom csúcsra járhat az idén Európában: a webáruházak, online piacterek bevételei akár a 958 milliárd eurót is elérhetik, ami nyolc százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest. A növekedést az infláció mérséklődése miatt helyrebillenő fogyasztói bizalom és az olyan olcsó termékeket kínáló online piacterek népszerűsége okozza, mint amilyen például a kínai Temu.

Az olcsó termékek iránti kereslet növekedése sajnos egyúttal azt is jelenti, hogy rengeteg szemetet halmozunk fel: ahogy egy korábbi cikkünkben is írtuk, a ruhaipar 90 millió tonna, az elektronikai ipar pedig 62,1 milliárd tonna hulladékot termel évente. A keresletet tovább növelik a Black Fryday-hez és Cyber Mondayhez hasonló nagy “consumer-bacchanáliák” is, a kedvezményes áru termékekkel csalogató hirdetések miatt rengeteg felesleges árucikket vásárolunk, amelyek jó része a szemetesben végzi.

Felippa Amata, az Oxfordi Egyetem környezeti változásokkal foglalkozó intézetének doktorjelöltje szerint az online vásárlás “kétélű kard”: egyrészt népszerűsítheti a környezetbarát megoldásokat, és segíthet a környezettudatos vásárlóknak abban, hogy fenntarthatóbb döntéseket hozzanak – másrészt a közösségi médiát elárasztó reklámokkal, promóciókkal könnyen túlterhelheti és felesleges fogyasztásra sarkalhatja a vásárlókat. Mint a The Conversation-ön megjelent cikkében hangsúlyozza, ennek ellenére van mód arra, hogy fenntartható módon vásároljunk idén karácsonykor, ehhez csak néhány egyszerű szabályt kell betartanunk.

Fizikai termékek helyett virtuális javak ajándékba

Ahhoz, hogy kevesebb szemetet termeljünk, kevesebbet kell vásárolnunk. Jelentősen csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat, ha kézzel- és kézbe fogható termékek – fizikai javak – helyett szolgáltatásokkal ajándékozzuk meg a szeretetteinket karácsonykor. Vagy “virtuális javakkal”: az e-könyvek, hangoskönyvek például remek alternatívát jelenthetnek a hagyományos könyvekkel szemben, hiszen amellett, hogy a kiadásukhoz jóval kevesebb energia és nyersanyag kell, mint a papíralapú kötetekéhez, ha ezeket választjuk, a kiszállítást és az ezzel keletkező szennyezést is megspórolhatjuk. A virtuális termékek fogyasztása köré egész mozgalom szerveződött mostanra, egyre többen hisznek a “dematerializációban”: vagyis a fizikai termékek virtuálisakkal való kiváltásában.

Vásárlás helyett közös használat

A közösségi szolgáltatásoknak, fogyasztói kluboknak köszönhetően ma már lehetőségünk van arra, hogy ahelyett, hogy megvásárolnánk valamit, csak kikölcsönözzük és használjuk azt. A világszerte egyre népszerűbbé váló autómegosztás például jelentősen csökkentheti az utakra lerakott gépkocsik számát, miközben javítja a kihasználtságukat is; iparági becslések szerint minden egyes car-sharing flottában használt autó kilenc-tizenhárom magántulajdonban lévő járművet tud kiváltani. Amata szerint jó ötlet lehet, ha karácsonyra autómegosztó-tagságot ajándékozunk a szeretteinknek – de ma már ruhákat, kiegészítőket, szerszámokat, partikellékeket is kölcsönözhetünk online, ami szintén kedves meglepetés lehet a fa alá. A szakértő hangsúlyozza: az erőforrások megosztása nem csak jó, hogy fenntarthatóbban, kisebb ökológiai lábnyommal éljünk, de a háztartásunkat is „kacatmentesítheti”.

Keresd a fenntartható termékeket!

Az online vásárlás megkönnyítheti a konkurens gyártók termékeinek összehasonlítását. Annál is inkább, mivel egyes weboldalak – mint a Chocolate Scorecard vagy a divatmárkákat értékelő Good on You – már a cégek fenntarthatósággal kapcsolatos scorecard-jait is közzéteszik, és vannak olyan platformok is, amelyek kifejezetten környezetbarát, illetve fairtrade termékeket ajánlanak. Amata hangsúlyozza: nagyon fontos, hogy kiszűrjük a greenwashingot a vásárlásnál, ezért érdemes ellenőrizni a gyártók hitelességét, track record-ját, mielőtt megrendelnénk a termékeiket. Szerencsére, ma már olyan weboldalak is vannak, amelyek segítenek nekünk ebben.

Környezetbarát ajándékok a virtuális használtcikk-piacról

A digitalizáció nagyban megkönnyítette a használt termékek továbbértékesítését. Ma már a Gumtree-től a Vintedig számos olyan online piactér van, amely kifejezetten a secondhand-árucikkek értékesítését szolgálja: ráadásul ezeken a felületeken sokszor nem csak használt, hanem vadonatúj termékekhez is hozzájuthatunk. A másodkézből származó vásárlásának külön előnye, hogy jelentősen csökkenti az ökológiai lábnyomunkat és a hulladéktermelést.

A használtcikk-piacterek mellett olyan közösségi hálózatok is megjelentek, amelyek nagyban megkönnyítik a secondhand termékek továbbadását. A különféle Facebook-marketplace-ek mellett a Freecycle-hez hasonló oldalak is segíthetnek nekünk abban, hogy a nem kívánt ajándékok a kuka helyett olyan vásárlókhoz kerüljenek, akik a hasznukat látják.

A bolti átvétel kisebb környezeti terheléssel jár

A csomagolás az e-commerce szektor üvegházhatású gázkibocsátásnak 45, a kiszállítás pedig 38 százalékáért felel, egy friss kutatás szerint a Black Fryday-en leadott rendelések kiszállítása csak Nagy-Britanniában 429 ezer tonna széndioxid-kibocsátással jár. A házhozszállítás kényelmes és költségtakarékos megoldás a vásárlóknak – de, mivel a megrendelt termékek gyakran földrésznyi távolságból jutnak el hozzánk, igencsak tetemes környezeti és logisztikai felárral járnak. A nem kívánt termékek visszaküldése megint csak megterheli a környezetet, nem beszélve azokról az ajándékokról, amik a secondhand piacok helyett a szemetesben végzik.

Amata szerint ahelyett, hogy más országokból rendelnénk, érdemes inkább a hozzánk legközelebb eső gyártók, forgalmazók kínálatából választani, vagy olyan kiszállítási módokat preferálni, amelyek – mint a boltban, esetleg a pick-up pontokon történő átvétel – kisebb környezeti terheléssel járnak, mint a házhozszállítás.

A szakember hangsúlyozza, már azzal is nagyban csökkenthetjük a beszerzéseink karbonlábnyomát, ha egyszerre több terméket rendelünk meg: ezzel nem csak a kiszállítással, hanem a csomagolással járó környezeti ártalmakat is csökkenthetjük. Mint írja, érdemes alaposan áttanulmányozni a termékleírásokat vásárlás előtt, mert ezzel elkerülhetővé válhat, hogy vissza kelljen küldenünk a nem megfelelő minőségű vagy funkcionalitású árukat.

Amata kiemeli: az online vásárlás könnyen túlfogyasztáshoz vezethet. Az ünnepi akciók, leárazások egyetlen célja, hogy vásárlásra ösztönözzenek minket, miközben figyelmen kívül hagyják azt, hogy ennek milyen ökológiai ártalmai, következményei vannak. “Az online vásárlásaidnak nem kell tönkretenniük a környezetet. Idén karácsonykor vásárolj úgy, hogy ne csak a szeretteidre, hanem a bolygónkra is gondolj” – írja.

Hasonló cikkek