Október 16-án teltházas rendezvénnyel zajlott a Társadalmi Vállalkozások Napja 2025 az Impact Hub Budapest nagytermében. A Társadalmi Vállalkozások Magyarországi Koalíciója által szervezett szakmai nap során társadalmi vállalkozások, szektorfejlesztők és nagyvállalati szereplők találkoztak, hogy közösen gondolkodjanak a társadalmi vállalkozói ökoszisztéma jelenéről és jövőjéről. A kiváló hangulatú eseményen a csodálatos cateringet a fogyatékos embereket foglalkoztató Ízlelő Étterem biztosította – nemcsak az ételek, hanem a személyzet profizmusa és kedvessége is sokakban hagyott mély benyomást.
A konferencia programja három fő téma köré szerveződött: brand és láthatóság, befektetések és pénzügyi környezet, valamint társadalmi hatásmérés. A három témához kapcsolódva párhuzamosan zajlottak panelbeszélgetések és workshopok, így minden résztvevő a számára legrelevánsabb beszélgetésekbe kapcsolódhatott be.
1. Brand és láthatóság
Az első blokkban a láthatóságról, a fordulópontokról és a fejlődés kulcsmérföldköveiről beszélgettek a résztvevők. Váczi Rozi, a MatyoDesign és Káli Betty, a Rózsavilág részéről megosztotta, hogy volt egy-egy meghatározó pillanat, amely új szintre emelte ismertségüket – ezek a mérföldkövek a növekedés motorjai lettek. Ezzel szemben a MAACRAFT története a tudatos építkezés és stratégiai márkaépítés példája. Szalkai Dániel szerint náluk nem egyetlen áttörés, hanem folyamatos, hosszú távú munka hozta meg az eredményeket.

2. Befektetések és pénzügyi környezet
A második témában a pénzügyi fenntarthatóság kérdése került középpontba. A panel résztvevői (Méri Tamás – Access4You, Mészáros Andrea – Kék Madár Alapítvány, Ízlelő étterem, Harsányi Eszter – NestingPlay, Némethné Horváth Beáta – Strázsa Tanya Szociális Szövetkezet) egyetértettek abban, hogy a pályázati forrásoktól való függetlenedés elengedhetetlen a fejlődéshez. A hazai pályázati rendszer kiszámíthatatlan, erősen versengő és korlátozott – miközben a növekedéshez szükséges tőke ritkán biztosítható a működésből.
Felmerült, hogy Magyarországon még gyerekcipőben jár az impact befektetések kultúrája. Az angyalbefektetők köre szűk, a kockázati tőke pedig továbbra is a gyors megtérülésre fókuszál, kevéssé rugalmas az együttműködésekben. A beszélgetés végkövetkeztetése szerint új finanszírozási modellekre van szükség, amelyek egyszerre értékelik a társadalmi és a gazdasági eredményeket.
3. Társadalmi hatásmérés
A harmadik blokkban a társadalmi hatásmérés témája került terítékre – inspiráló beszélgetésben, ahol minden résztvevő egyetértett abban, hogy a hatásmérésnek minden szervezet életében helye van.
A különböző életszakaszban lévő szervezetek más-más mélységben és eszközökkel mérhetnek, de a lényeg az, hogy tudatosan lássák és láttassák a hatásukat. A hatásmérés nemcsak belső visszaigazolás – hogy valóban működik az ügy, amin dolgozunk –, hanem erős kommunikációs és sales eszköz is, amellyel egy társadalmi vállalkozás piaci előnyre tehet szert. Bár a folyamat idő- és kapacitásigényes, minden résztvevő egyetértett abban, hogy megéri beépíteni a szervezeti működésbe.
A Társadalmi Vállalkozások Napja idén is bebizonyította, hogy a közösség, az együtt gondolkodás és az inspiráció a szektor motorja. A rendezvény nemcsak szakmai impulzusokat adott, hanem megerősítette a résztvevőket abban is, hogy a társadalmi vállalkozások valódi hatása az együttműködésben rejlik.
Ha szeretnél többet megtudni a társadalmi vállalkozások és a vállalatok kapcsolatépítéséről, szeretettel várunk a Hungarian Sustainability Professionals Network 2025. november 20-i szakmai reggelijére!