A Nagy Lépés Futárszolgálat a Nem Adom Fel Alapítvány társadalmi vállalkozása, amely hátrányos helyzetű embereknek (fogyatékossággal élő személyek, tanulásban akadályozottak, szociálisan hátrányos helyzetű fiatalok, időskorúak, stb.) biztosít munkalehetőséget, miközben magas szintű logisztikai szolgáltatásokat kínál. A vállalkozás célja, hogy a logisztika világát társadalmi felelősségvállalással ötvözze, és példaértékű megoldásokat kínáljon a társadalmi befogadás és környezeti fenntarthatóság terén.
A futárszolgálat munkatársainak napjai nemcsak változatosak, hanem gyakran kalandosak is. Kecskés Péter, a futárszolgálat vezető ügyintézője elmondta, hogy a futárok nemcsak logisztikai feladatokat látnak el, hanem hozzájárulnak a társadalom érzékenyítéséhez is. A futárok különböző szórólapok, plakátok és csomagok terjesztésére, illetve kézbesítésére specializálódtak. A csomagok átvételekor és kézbesítésekor rengeteg emberrel találkoznak, minden egyes találkozás egy új lehetőség, hogy a társadalom befogadóbbá és elfogadóbbá váljon.
A mindennapi munka és tapasztalatok
Péter mindennapi feladatai közé tartozik az ajánlatok készítése, szerződések megkötése, megrendelések fogadása, futárfeladatok kiosztása, valamint a kollégák segítése a tájékozódásban. Előfordul olyan eset is, hogy a futár átadja a telefonját egy járókelőnek, akivel Péter egyeztet, hogy hogyan is irányítsa tovább a kollégát. Péter szoros kapcsolatot ápol a futárok szüleivel is, akikkel egyezteti a munkaidőt és válaszol a felmerülő kérdésekre. A Nagy Lépés Futárszolgálat számára alapvető, hogy minden kézbesítés pontosan és megbízhatóan történjen.
Együttműködésben az elfogadásért
Az Ezüstfény Fogászat és a Nagy Lépés Futárszolgálat együttműködése 2021 óta tart, a futárok főként a fogtechnikai eszközök szállításában nyújtanak segítséget, biztosítva a törékeny csomagok biztonságos szállítását. A hatékony együttműködés érdekében az Ezüstfény Fogászat proaktívan segíti a logisztikai folyamatokat. „Hetente rendszeresen egyeztetek Kecskés Péterrel a szállítások előre tervezéséről. Az összesített szállítási terveket minden péntek délután megkapja a futárszolgálat, így a kollégák időben felkészülhetnek az adott hét feladataira. Ha valamilyen változás szükséges, a futárok gyorsan és rugalmasan reagálnak, így mindig optimális megoldás születik” – mondja Szilasi Zita, a rendelő praxis menedzsere. „A célunk az volt, hogy egy olyan társadalmi felelősségvállaláson alapuló együttműködést alakítsunk ki, amely lehetőséget biztosít fogyatékkal élő embereknek az értékteremtésre” – teszi hozzá Szilasi Zita.
“A Nagy Lépés Futárszolgálat már évek óta stabil partnerünk, a több állomást érintő feladatokat is mindig precízen és megbízhatóan végzik el. A pénzügyi szektorban tevékenykedő multinacionális nagyvállalati partnerünk is maradéktalanul elégedett a közösen nyújtott szolgáltatással” – Jámbori Tamás, Futar.hu Logisztikai Kft. senior futár koordinátor
A 7 fős futárszolgálatban az autizmussal élő kézbesítők 4 órában dolgoznak. Plakátokat, dokumentumokat és kisebb csomagokat szállítanak gyalogosan és tömegközlekedéssel. A beosztásokat egy hétre előre elkészítik, sokszor a konkrét rendeléseket is jó előre ütemezik. Némelyik futár azonban másnapi vagy akár aznapi megbízásokat is teljesít. Havonta 60 küldeményt, 80 plakátot és 400 szórólapot kézbesítenek, de filmfesztiválok idején akár háromszorosára is nőhet a terhelés.
Jól végzett munka: kölcsönös elégedettség

Siklósi Péter, aki immár hat éve dolgozik kézbesítőként a Nagy Lépés Futárszolgálatnál, így mesél tapasztalatairól: “Nagyon szeretem ezt a munkát, mert sok utazással jár, és ezáltal még jobban megismerem Budapestet. Emellett újabb és újabb ügyfelekkel, megrendelőkkel találkozom, ezek legtöbbje nagyon kedves, és örömmel fogadnak. Ezen kívül a kollégáim, és a főnököm is rendes, bármikor számíthatok rájuk, ha segítségre van szükségem, és az is örömmel tölt el, mikor azt mondják, hogy jól végzem a munkámat.”
Siklósi Péter, Fotó: Nem Adom Fel Alapítvány
Pataki Panka azért szeret futárkodni, mert sokat lehet sétálni közben, és mert imád emberekkel találkozni. Molnár Csilla hobbija a rajzolás, így tőle tudhatjuk meg azt is, hogy “a futár munkában és a rajzolásban az a közös, hogy kell benne kreativitás”. Mucsi Károly unatkozik, ha nincs elég munka. Tökéletesre fejleszti plakátragasztási technikáját, hisz az élethosszig tartó tanulásban.
Tóth Vivien a B32 Galéria és Kultúrtér vezetői asszisztense azért kezdett a Nagy Lépéssel dolgozni, mert csupa jót hallott róluk. „Minden hónapban lelkiismeretesen és profi módon kézbesítik a flyereket, ami hatalmas segítség nekünk, hiszen általuk olyan kulturális helyekre jutnak el a programjaink, ahol a célközönség számára azonnal elérhetővé válik a műsor.” Azóta ő is az elégedett partnerek táborát erősíti és jó szívvel ajánlja bárkinek, akinek hasonló szolgáltatásra van szüksége.
Társadalmi felelősségvállalás és a jövő lehetőségei
A futárszolgálatot üzemeltető Nem Adom Fel Alapítvány küldetése, hogy a társadalom hátrányos helyzetű tagjai higgyenek abban, hogy szükség van a tehetségükre, és ha nem adják fel, képesek lehetnek a sikerre, az értékteremtésre. Azzal, hogy a küldeményeket gyalog és tömegkölekedéssel kézbesítik, a társadalmi vállalkozás jó példával szolgál a logisztikai piac többi szereplőjének környezeti fenntarthatóság szempontjából is.

A Nagy Lépés Futárszolgálat nemcsak társadalmi felelősségvállalásával járul hozzá a közösséghez, hanem üzleti szempontból is sikeres, és egyre közelebb kerül ahhoz, hogy fenntartható, önálló működést alakítson ki. A futárszolgálat munkatársai nemcsak munkát kapnak, hanem olyan közösség tagjaivá válnak, amely támogatja őket a fejlődésükben és szakmai előmenetelükben. Péter, a futárszolgálat vezetője, öt éven belül szeretné országos szintre emelni a szolgáltatásokat, hogy még több embernek adjanak esélyt a munka világában való érvényesülésre.
A szerzővel készített korábbi interjúnk ide kattintva olvasható.