Együtt többet tehetünk.

„A piac kivár, csak az a kérdés, hogy meddig” – az ESG törvény készülő módosításáról

Március 21-én megkezdődött a hazai ESG törvény módosításáról szóló társadalmi egyeztetés. Hogyan látják a módosítás irányát a szakértők, és milyen stratégiai lépéseket vizionálnak a vállalati szereplők részéről – többek között erről kérdeztük a Hungarian Sustainability Professionals Network (HSP Network) szakmai közösségét.

A hazai ESG-szabályozás módosítása látszólag közvetlen összefüggésben van az ún. Omnibusz I. és Omnibusz II. uniós jogalkotási csomagokkal, amelyekkel az Európai Bizottság szándéka szerint leegyszerűsíti a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételi kötelezettséget (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD). A magyar szabályozás módosításának indoklásában szintén szerepel a vállalkozásokat érintő beszámolási és adminisztrációs terhek mérséklése, illetve kiemelt hangsúlyt kap a vállalati szektor versenyképességének növelése.

Arra kértük a Hungarian Sustainability Professionals Network szakértői közösségének tagjait, hogy osszák meg velünk első benyomásaikat a 2025. március 21-én nyilvánosságra hozott törvénymódosítási tervezet kapcsán. Kérdéseink négy fő témára fókuszáltak, melyek közül az első a módosítás közvetlen és közvetett hatásait kívánta felmérni a fenntarthatósági transzformációt illetően. További kérdéseink a módosítás kis- és közepes vállalatokra (kkv-k) gyakorolt hatására, a magyar és az uniós szabályozás harmonizálására, illetve az ESG tanácsadók munkaerőpiaci helyzetére vonatkoztak. 

Transzformáció: lassítás vagy mélyülés

A törvénymódosítás kapcsán felmerülő legfontosabb kérdés az, hogy milyen következményekkel jár a fenntarthatósági transzformációra. A beszámolási kötelezettségek enyhítése, illetve halasztása több időt ad a vállalkozásoknak, de kérdés, hogy ezt az időt a transzformáció elmélyítésére használják, vagy épp ellenkezőleg, lelassítják a már megkezdett folyamatokat. 

Bagyura András (Forvis Mazars, Fenntarthatósági Szolgáltatások területének vezetője) alapvetően helyesnek nevezte a lassítást, tekintettel arra, hogy eddig túlzottan gyors és hirtelen volt a folyamat, és a nagyvállalatoknak jelenleg számos, párhuzamosan futó kötelezettséggel és abból fakadó kihívással kell szembenézniük (a magyar ESG törvény mellett fut a CSRD, de akár a NIS 2 is, illetve más adózási és számviteli változások is).

A Forvis Mazars szakértője emlékeztetett arra, hogy a magyar ESG törvény és az abból fakadó – CSRD-n felüli, illetve azzal párhuzamos – kötelezettségek még csak alig egy éve, hogy berobbantak a köztudatba: a szabályozás nagyon hirtelen jött. Bagyura kitért arra is, hogy még a mai napig tisztázatlan, illetve részletszabályozás nélküli több, a törvényben szereplő téma, például az előaudit és tanúsítás kérdése (ki végezheti és milyen munkamódszerrel), ahogy az ESG minősítők és az ESG menedzsmentplatform területe is.

Dr. Szalay Rita és Bagyura András a HSP Network Mi a jó adat? ESG, riporting és a hétköznapok c. szakmai reggelijén, 2024. november 7-én

Dr. Szalay Rita (PwC, vezető ESG szakértő, jogi és adótanácsadási terület) szintén üdvözölte, hogy a vállalatoknak több idejük lesz a felkészülésre, mivel egy jól működő jelentéstételi rendszer kialakítása éveket vehet igénybe. Ugyanakkor szerinte a riportálás megkezdése segítette volna a transzformációs folyamatot azáltal, hogy ösztönzi a vállalatokat arra, hogy megvizsgálják, jobban megértsék és mérhetővé tegyék jelenlegi működésüket.

Kelemen Viktor (Bureau Veritas, District Sales & Marketing igazgató) arra hívta fel a figyelmet, hogy az adminisztratív követelmények egyszerűsítése és így az anyagi terhek csökkentése segíti a versenyképességet, ami valóban kritikus a kialakulóban lévő globális gazdasági folyamatokat látva. A versenyképesség megőrzése ugyanis alapfeltétele a transzformációnak, ami igen beruházásigényes tud lenni. Úgy fogalmazott: “a racionális egyszerűsítést támogatom, és a türelmi időszak meghosszabbítását is értem, de ezzel óvatosnak kell lenni, hogy ne kockáztassuk a kitűzött célok elérését”. 

A fenntarthatóság és a versenyképesség szoros összefüggését hangsúlyozta Jenei Attila (EY denkstatt,CCaSS Partner) is. Kiemelte, hogy a fenntarthatósági alapelvek – a tervezettek szerint egy darabig legalábbis kevesebb adminisztráció mellett –  éppen a versenyképességet támogatják.

Pilter Zoltán (Pilter Consult Kft.) szerint a helyes ütemezésről, időzítésről sokkal előbb kellett volna gondolkozni, hiszen a jelenleg kialakult helyzet bizonytalanságot és bizalmatlanságot szül az érintett cégekben és a szakértőkben egyaránt. A szakértő hozzátette: “sokan eddig is késve láttak hozzá a felkészüléshez, mert nem bíztak a rendszerben. Most igazolva látják a sejtéseiket és a jövőre nézve ez azt jelenti, hogy már ennyire sem fogják komolyan venni a transzformációt, mint eddig”. 

Lévai Gábor, a HSP Network és az SB Academy alapítója azt hangsúlyozta, hogy maga az ESG a finanszírozók kockázatkezeléshez kapcsolódó információigényének bővüléséből indult ki. Mivel a világ égető társadalmi és környezeti problémái továbbra sem oldódtak meg, az ezekből fakadó kockázatok reális értékelése továbbra is csak adat alapon történhet. Ezért azt gondolja, hogy a most zajló dereguláció csak egy átmeneti visszarendeződés lesz.

Mi lesz a kkv-kkal?

Dr. Szalay Rita (PwC) kifejtette, hogy a módosítás célja a kkv-k oldalán felmerülő terhek észszerűsítése. Ahogyan az Omnibusz csomag célja is az, hogy csökkentse a szabályozások által nem közvetlenül kötelezett piaci résztvevők felé leszivárgó “áttételes kötelezettségeket”. 

Bagyura András (Forvis-Mazars) szerint a kkv-kra vonatkozó módosítás esetében nem a jogszabályi harmonizálás volt a cél. Uniós szinten ugyanis inkább a bevonandó és átvilágítandó értéklánc terjedelmének szűkítése és az átvilágítás gyakoriságának csökkentése az irány. Ezzel szemben a magyar szabályozásban tervezett módosítás inkább egy olyan enyhítés, ami a várhatóan megnövekedő extra adminisztráció elhalasztását célozza.

Kelemen Viktor (Bureau Veritas) úgy vélekedett, hogy a szabályozás hatására a beszállítói láncban új versenyhelyzet alakul majd ki, ami premizálja a fenntarthatósági szempontokból jól teljesítő és azt hitelesen igazolni tudó beszállítókat. 

Jenei Attila (EY denkstatt) a kkv-k helyzete kapcsán hangsúlyozta: számukra is számos érv szólhat az önkéntes jelentéstétel vagy üzleti felfogást támogató fenntarthatósági intézkedések és programok bevezetése mellett.

Lévai Gábor (SB Academy) szerint a kkv-k esetében az innováció és üzleti modellváltás irányait határozhatja meg a nagyvállalati ügyfeleik fenntarthatósággal kapcsolatos elvárásrendszere, ennek az adatszolgáltatás csak kísérő jelensége. Ezért a kkv-k versenyképessége nemhogy csökken, hanem nő az ilyen elvárásoknak való korábbi megfeleléssel.

ESG: az Omnibuszon innen és túl

Jenei Attila (EY denkstatt) szerint látható az összhang az EU versenyképesség fokozását célzó szándékával. Az Omnibusz csomagban a nagyvállalatokat érintő fenntarthatósági jelentéstétel feltételeinek lazítása azt eredményezi, hogy átmenetileg fellélegezhetnek az 1000 fő feletti vállalkozások, ám a szakértő szerint ezt inkább lehetőségknek kell tekinteni az érdemi felkészülésre és a vállalati folyamatok, adatgyűjtő rendszerek célszerű kialakítására, üzleti politika megformálására. 

Bagyura András (Forvis Mazars) szerint a CSRD és a magyar ESG törvény halasztása nem jelenti a már megindult trendek fordulóját, inkább csak a tempó változását. Nagyobb teret enged az önkéntességnek, mind az adatszolgáltatás, mind a fenntarthatósági jelentéstétel terén, ami talán nem is akkora baj. Úgy vélte: minél többen indulnak el a fenntarthatóság irányába önként, nem külső szabályozói nyomás hatására, annál őszintébb lehet a szándékuk, hogy reális célokat tűznek ki, amelyek megvalósítására ténylegesen törekedni is fognak. 

Egyelőre úgy fest, hogy az ESG törvényben foglalt kötelezettségek köre nem változik azok számára, akikre hatályos – vetette fel a Forvis Mazars szakértője. Ez látszólag ellentétben áll az EU Omnibusz csomagban foglaltakkal, ami a korábbi CSRD-ban és ESRS-ben foglalt kötelezettségek körét nagymértékben egyszerűsíteni is kívánja. Ilyen törekvés egyelőre nem látszik a magyar ESG törvény kapcsán a szakértő szerint.

Az ESG tanácsadók jövője

Dr. Szalay Rita (PwC) kiemelte: az ESG tanácsadást és adatszolgáltatást körülvevő akkreditációs rendszer mint magyar sajátosság tovább fog élni a jelenlegi javaslat szerint. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a jelenleg különböző akkreditált ESG tanácsadó képzésekben résztvevő több mint 500 hallgató milyen munkaerőpiaci kilátásokra számíthat a módosítás következtében. 

A PwC vezető ESG szakértője ezzel kapcsolatban úgy vélekedett, hogy a piaci erők (partnercélok teljesítéséhez szükséges alkalmazkodás, forrásbevonás esetén kért adatszolgáltatás, a valós működési kockázatok felmérésének szükségessége, üzleti lehetőségek azonosítása, etc.) ugyanúgy továbbra is ösztönözni fogják a vállalatokat a transzformáció folytatására. Viszont hogy pontosan milyen területen és mennyi szakemberre lesz majd szükség, azt az aktuális piaci viszonyok fogják meghatározni

Pilter Zoltán (Pilter Consult) úgy vélte, hogy a látványos kapkodás még sok finomítást, jövőbeni változást sejtet, ami önmagában is egy visszatartó erő lehet az ESG tanácsadással kacérkodó jelöltek között. Hozzátette: a piac most kivár, csak az a kérdés, hogy meddig, illetve lesz-e elég szakember akkor, amikor már nem lehet tovább halogatni a felkészülést.  

Bagyura András (Forvis-Mazars) szerint a módosítés egyértelműen kellemetlenül érinti a már akkreditált és az azt megcélzó, éppen képzésen résztvevő tanácsadókat. Az ugyanis biztos, hogy a halasztás miatt az elkövetkező időszakban csökken a piacon elérhető potenciális megbízók és megbízások száma. Bagyura kifejtette: nagyon sok múlik azon, hogy tényleg csak egy rövid (maximum 2 éves) időszakkal tolódik ki a tömeges kötelezetté válás, vagy esetleg tovább halasztódik, és radikálisan csökkentik is a kötelezettek számát. 

Előbbi esetben a szakértő szerint lehet ugyan egy-két „szűk esztendeje” a tanácsadóknak, de ez idő alatt képezhetik magukat, elmélyíthetik tudásukat a fenntarthatósághoz kapcsolódó más szakterületeken (karbonlábnyom- vagy termékéletciklus-számítás stb.). Ha azonban a szabályozást drasztikusan visszavágják, akkor lehetnek olyanok, akik “úgy akasztják majd szögre ESG tanácsadói kalapjukat, hogy valójában soha nem is viselték”.

Kelemen Viktor (Bureau Veritas) hangsúlyozta, hogy a szakértői oldalon is jelentős a nyomás tapasztalható, ugyanis ezen az oldalon sem elég a tudás és a tapasztalat, hanem kellenek az akkreditációk. Az akkreditációs kötelezettségek körüli kezdeti kapkodás csökkenése enyhítheti ezt a nyomást. 

Az igazán elkötelezett cégeket ez a lassítás nem fogja eltántorítani a gyorsabb átalakulástól, azok pedig, akik csak kényszerből tessék-lássék álltak hozzá, teljesen le fognak állni és kivárnak – fogalmazott Pilter Zoltán. A Pilter Consult alapítója szerint ez rossz példa lesz mások számára is, és nehéz lesz meggyőzni őket, mert a hatékony tudatformáláshoz jó példák kellenek. Ha megtörik a lendület, nehéz lesz visszaterelni a mederbe. A legnagyobb kihívás az lesz, hogy a billegő, bizonytalan cégeket pályán kell tartani közben.

Lévai Gábor, az első hazai fenntarthatósági menedzserképzés alapítója szerint a fő kérdés nem az, hogy hány ESG tanácsadóra lesz szükség, hanem hogy ez a fajta szakértelem annyira szerteágazó, hogy a HR-es, kommunikációs, compliance és folyamatmenedzsment területen éppúgy szükséges, mint a cégvezetők és tulajdonosok szintjén. Az ESG tanácsadóktól az egyetemi képzéseken elvárt szaktudás statikus töredéke annak a folyamatosan változó és bővülő komplex tudás- és készséghalmaznak, ami a vállalatok transzformációját megfelelően tudja támogatni. Így a transzformációt támogató fenntarthatósági képzések piaca sokkal nagyobb lesz a jövőben, mint a compliance jellegű tanácsadó képzéseké.

Ajánljuk figyelmetekbe az ESG a riportkészítésen túl – B Corpok Magyarországon című webináriumunkat.


Hasonló cikkek