Együtt többet tehetünk.

Egy helyett három évük lehet az autógyártóknak, hogy megfeleljenek az EU szigorú kibocsátási kvótáinak

Az EB szerint ezzel “nagyobb mozgásteret” biztosítanak a nyomasztó amerikai és kínai konkurenciával küzdő európai gyártóknak. A nagy cégek üdvözölték a tervet – a környezet- és fogyasztóvédők viszont “mélyen elszomorítónak” nevezték azt.  

A korábban tervezett egy helyett három évük lehet az autógyártóknak arra, hogy megfeleljenek az Európai Unió széndioxid-kibocsátási követelményeinek – írja az ESG News. Az Európai Bizottság (EB) március 4-én jelentette be: a “megfelelési időszak” meghosszabbítását tervezik, hogy lehetőséget biztosítsanak a gyártóknak arra, hogy megfelelhessenek a szigorú szabályozásnak, és elkerülhessék a súlyos bírságokat. A javaslat hírét Ursula von der Leyen, az EB elnöke is megerősítette, aki sietett hangsúlyozni: “a célok maradnak”, csupán azt szeretnék, hogy az európai gyártók “nagyobb mozgásteret kapjanak”.

Az EU 2023-ban elfogadott, “tiszta mobilitási terve” (clean mobilcity regulations) előírja, hogy az autógyártóknak 2035-ig száz százalékkal kell csökkenteniük új személy- és kisteherautóik szén-dioxid-kibocsátását. A gyártóknak eredetileg 2025-től kezdődően folyamatosan inkrementális kibocsátás-csökkentést kellett volna produkálniuk. A nagyvállalatok azonban a szabályozás kihirdetése óta folyamatosan enyhítésért lobbiztak: érvelésük szerint az elektromos autók iránti csökkenő kereslet, és amerikai, illetve kínai konkurenseik nyomása nehéz helyzetbe hozta őket. 

Iparági vezetők, köztük Oliver Blume, a Volkswagen vezérigazgatója, üdvözölték a “pragmatikus változást”, amely lehetővé teszi a számukra, hogy rugalmasan fokozzák az elektromos autóik gyártását. A Renault vezetői szerint a lépés segíthet egyensúlyt teremteni a kibocsátási célok és a piaci realitások között.

A környezet- és fogyasztóvédők már nem ennyire optimisták, William Todts, a Transport & Environment ügyvezető igazgatója szerint a döntés komoly visszalépést jelent. “A versenyképesség növelésének kulcsa az, hogy a cégek olyan áron forgalmazzák az elektromos autóikat, amit az átlagfogyasztók is meg tudnak fizetni. Az, hogy elhalasztják az átállást Európában, nem teszi versenyképesebbé őket” – hangoztatta. Véleményét a BEUC nevű európai fogyasztóvédelmi szervezet is osztja: ők “mélyen elszomorítónak” nevezték a döntést, hozzátéve, hogy az nagyban lassíthatja a megfizethető árú elektromos autók piacra vezetését.       

Hasonló cikkek