Együtt többet tehetünk.

”Az adományozók szeretnék tudni, hogy jó helyre megy-e a pénzük” – interjú Kuremszki Andreával, a CulChariTy programokat is szervező HAT Alapítvány szakmai vezetőjével

A HAT Alapítvány közösségi alapítványként igyekszik összefogni a kisebb nonprofit szervezeteket. Céljuk, hogy hatékonyan segítsék őket a kommunikációval, szervezéssel, adománygyűjtéssel kapcsolatos feladatokban, és összehozzák őket az egyéni és céges támogatókkal.

A HAT Alapítvány november 23-án a CulChariTy programsorozat keretében sport- és élménynapot rendez a Sztehlo Gábor Gyermekotthonban élő gyerekek számára a Máltai Szeretetszolgálat Solymár utcai játszóterén. A szervezet mindenkit vár, aki önkéntesként, ajándékozóként, vagy adományozóként szívesen támogatja az eseményt. “A mi koncepciónk lényege a bizalomépítés – magyarázza Kuremszki Andrea, az alapítvány szakmai vezetője. – Azon vagyunk, hogy növeljük a segítő szervezetek iránti bizalmat, és a fontos ügyek mellé állítsuk a kis- és nagyvállalatokat, segíteni kész magánembereket. Ez alkalommal ez az ügy az, hogy minden gyereknek legyen alkalma, lehetősége sportolni – még akkor is, ha az átlagosnál nehezebb körülmények között él.”

A résztvevők megismerkedhetnek a gyermekotthonban élő gyerekekkel, együtt játszhatnak, sportolhatnak velük. “Szánhatnak egy kicsit az idejükből erre a társadalmi szempontból fontos ügyre: arra, hogy egy kicsit boldogabbá, gondtalanabbá tegyük a kicsik életét, segítsük a társadalomba való sikeres beilleszkedésüket. Erre az eseményre hatvan gyereket hívtunk meg, akik a focitól a tollaslabdán át a jógáig számos szabadtéri játékot kipróbálhatnak majd; de minden érdeklődőt, támogatót szívesen látunk, legyen az reménybeli céges adományozó vagy magánszemély. Részben azért is szervezzük ezt az eseményt, hogy megismertessük a résztvevőkkel ezt a fontos ügyet, és azokat a nonprofit szervezeteket, amelyek felkarolták, akik azért dolgoznak, hogy a gyerekek egészségesebb környezetben, a sport jótékony hatásait megismerve nőhessenek fel.”

”Olyan eseményeket szervezünk, amelyek kapcsolódási lehetőséget biztosítanak”

A 2007-ben alapított HAT Alapítvány tizenöt éve indította el Ez HAT! programját. Céljuk, hogy közösségi alapítványként összefogják, segítsék és képviseljék azokat a kisebb szervezeteket, amelyek a rászoruló gyerekek és családjaik problémáival foglalkoznak, sporttal, kultúrával, egészséges életmóddal kapcsolatos programokat, kezdeményezéseket visznek. “Olyan eseményeket szervezünk, amelyek kapcsolódási lehetőséget biztosítanak a rászorulók, a szervezetek, az önkéntesek és a támogatók számára: sportnapokat, karácsonyi ünnepségeket, jótékonysági eseményeket – sorolja Kuremszki. – Több olyan, nagy eléréssel rendelkező céges partnerünk is van, amely rendszeresen szervez gyűjtést az ügyfelei körében, hogy tartós élelmiszerekkel, tanszerekkel, sportszerekkel és egyéb fontos támogatást jelentő adományokkal segíthesse a szükséget szenvedő családokat.”

A HAT Alapítvány szakmai vezetője elismeri: ugyan ezek az akciók önmagukban nem alkalmasak arra, hogy megoldják a nagy társadalmi alapproblémákat, de arra mindenképpen jók, hogy bevonják a partnereiknél dolgozó embereket a jótékonyságba, akiknek így élő kapcsolatuk alakulhat ki egy-egy üggyel kapcsolatban. “Ez nagyon más, mint a puszta pénzadományozás, mert alkalmas arra, hogy közelebb hozza a segítőket a segítségre szorulókkal – hangsúlyozza. – Van például olyan nagyvállalati partnerünk, amelynek munkatársai »örökbe fogadtak« egy-egy gyermekotthonban élő kisgyereket, és egy nagyon megható karácsonyi ünnepséget rendeztek a számukra az irodaházukban, ahová mindegyiküket meghívták.”

A civileknek sokszor nincs meg az erőforrásuk ahhoz, hogy megfelelően kommunikálják az eredményeiket

Kuremszki Andrea úgy látja, a cégek és a segítő szervezetek együttműködésében a legfontosabb kérdés a bizalom. “Az adományozók szeretnék tudni, hogy jó helyre megy-e a pénzük. Ilyenkor mindig felmerül a bizalom-bizalmatlanság kérdése: nem véletlenül, hiszen Magyarországon is volt már példa arra, hogy egy-egy szervezet nem teljesen átlátható, elszámoltatható módon gazdálkodott a gondjaira bízott forrásokkal, ami megnehezíti az etikus szervezetek dolgát – fejtegeti. – Persze, mindannyian tudjuk, milyen könnyű »kabátlopási ügybe« keveredni; de az tény, hogy a nonprofitoknak sokszor nehezükre esik, hogy megfelelő módon kommunikálják az eredményeiket – és nem azért, mert »ügyetlenek«, hanem azért, mert nincsenek meg az erőforrásaik ehhez. Közgazdász vagyok, és tudom, hogy a »méretgazdaságosság« a segítő szervezetek működése szempontjából is fontos, így aztán azzal is tisztában vagyok, hogy sokuknak nincs meg a kellő kapacitásuk ahhoz, hogy beszámoljanak a munkájukról. Ezért is igyekszünk segíteni nekik, egyfajta ernyőszervezetként levenni a vállukról a szervezéssel, kommunikációval kapcsolatos feladatok egy részét.”

A szakmai vezető szerint fontos, hogy a nonprofit szervezetek megfelelő értékajánlatot tegyenek le az asztalra. “Érthető módon a támogató cégeknek is fontos, hogy lássák, nekik mi ebben a »biznisz«, mit profitálhatnak abból, ha egy szervezet mellé állnak. És itt a »profitot« nem anyagi értelemben értem: sokkal inkább márkaértékben, munkáltatói brand-értékben. Annál is inkább, mivel ez egyre fontosabbá válik a munkavállalók számára; nemrég beszélgettem egy IT-szakemberrel, aki azt mondta, fejlesztőmérnökként két hasonló fizetést kínáló cég közül szívesebben választja azt, amelyik vállalati önkéntességet, karitatív csapatépítést is kínál. Mi hathatós segítséget tudunk nyújtani nekik ebben: abban, hogy ha különféle rendezvényeket szerveznek – legyen az csapatépítés, konferencia, ügyféltalálkozó, vagy családi nap – bele tudjanak tenni valami pluszt, hozzáadott társadalmi vagy környezeti értéket. Tudunk ajánlani nekik olyan szervezeteket, akik támogatása valódi értéket teremthet, ilyenkor ha úgy tetszik, a civilek »ügynökségeként« működünk.”

”A koncepciónk lényege a bizalomépítés”

Kuremszki kiemeli, közösségi alapítványként nekik is komoly problémát jelent, hogy láthatóvá váljanak a piacon, hogy kihallatszanak a médiazajból. “Ezért is indítottuk el a CulChariTy-kezdeményezést: abban bíztunk, hogy a jótékonyságot összekapcsolása a kultúrával és a sporttal különleges értékajánlat lehet. Mindig valamilyen kulturális vagy sporteseménnyel körítve igyekszünk bemutatni az általunk képviselt jó ügyeket, tartottunk már felolvasóestet, színházi előadást is – mondja. – Ma délelőtt volt egy rendezvényünk, ahol a »Losi«, a nyolcadik kerületi Losonci Téri Általános Iskola diákjai énekeltek. Őket a Superar támogatja (a Superar Zeneművészeti Alapítvány magas színvonalú, ingyenes zenei programokat fejleszt hátrányos helyzetű gyerekek számára – a szerk.), fantasztikus koncerteket szerveznek ezeknek a gyakran nagyon nehéz körülmények között élő gyerekeknek.”

A CulChariTy következő programját, a november 23-i sportnapot több kiváló sportoló is támogatja. “Büszkén mondhatom, hogy Hajdu Attila borász, a Fradi és a válogatott korábbi kapusa és Telek Manci is (Telek András válogatott labdarúgó, középhátvéd, edző, szintén a Fradi kiválósága volt – a szerk.) is mellénk állt. De Zsiga Melinda kétszeres amatőr világbajnoki bronzérmes kick-boxost is meg tudtuk nyerni azt ügyünknek, aki a legutóbbi meccsén használt kesztyűjét is felajánlotta nekünk jótékonysági célra. Az ő támogatása már csak azért is fontos, mert maga is nehéz körülmények között, állami gondozásban nőtt fel. A sportnapot Berkesi Judit labdarúgó, sportriporter és Kiss Gergő, olimpiai bajnok vízilabdázó is támogatja.”

A nonprofit szervezeteknek nem a forrásokért, hanem a céljaikért kellene küzdeniük

A HAT Alapítvány elsősorban kisebb, kevésbé ismert civil szervezeteket támogat. ”Tavaly decemberben egy nagyvállalati partnerünkkel közösen szerveztünk egy családi napot – meséli Kuremszki Andrea . – A fő szervező Otthon Segítünk Alapítvány mellett több nonprofitot, köztük a Nem Adom Fel Alapítványt, a Vizuális Világ Alapítványt, a Holdvilág Kamaraszínházat és a Keresőkutyás Szolgálat Alapítványt is meghívtunk rá, számos olyan szervezetet, amelyek egyedül nem tudták volna megszervezni ezt a programot. Ez jó lehetőséget teremtett a számukra, hiszen a segítségünkkel potenciális támogatókkal találkozhattak egy profin lebonyolított rendezvény keretében.”

Kuremszki azt reméli, az ilyen kezdeményezések komoly segítséget nyújthatnak a forráshiányos szervezeteknek. “Már csak azért is, mert bár ma mindenki csapatépítőt, érzékenyítő programokat és más vállalatoknak szánt szolgáltatásokat szeretne csinálni, csak kevés olyan csapat van, amelynek megvan a stábja ahhoz, hogy igazán jól és hatékonyan megszervezze ezeket.”

A HAT Alapítvány szakmai vezetője szerint a nonprofitok nem a forrásokért, hanem a céljaikért kell küzdeniük. “Engem rettenetesen zavar, ha ezek a szervezetek egymás konkurenseiként lépnek fel – elvégre az ember nem azért áll civilnek, hogy másokkal kakaskodjon, hanem azért, hogy elérjen egy általa fontosnak tartott célt. Arról nem is beszélve, hogy ebben a szektorban kiemelten fontos a szinergia: ha összefogunk, egymást segítve valódi értéket tudunk teremteni, valódi változást tudunk elérni. Ezért dolgozunk mi is.”

Hasonló cikkek