A marketing ereje a nonprofitok szolgálatában

A Café Csoport marketingkommunikációs és kreatív ügynökség nem először ajánl fel pro bono szakértői tevékenységet nonprofit szervezetek számára. Ezúttal olyan szervezetek jelentkezését várják, amelyek kiemelten foglalkoznak a nőket és anyákat érintő ügyekkel, a nők jogaiért és esélyegyenlőségéért folytatott munkával.

A Nők Hangja címet viselő pályázaton akár 400 pro bono munkaórát is elnyerhet egy nonprofit szervezet, amely a női ügyekkel, nőket és anyákat érintő kérdésekkel, problémákkal foglalkozik, például a női egyenjogúság, a nők és anyák gazdasági, társadalmi és politikai szerepvállalásának elősegítését tűzte ki célul. 

De mit jelent a pro bono?

Pro bono szakértői tevékenységen olyan szolgáltatások nyújtását értjük, amelyeket szakemberek – például jogászok, orvosok, mérnökök vagy más területek szakértői – ingyenesen, vagyis díjazás nélkül végeznek el.

Lévai Gábor, a Scale Impact Nonprofit Kft. alapító tulajdonosa egy korábban vele készült interjúnkban így fogalmazott:

„Az önként, térítésmentesen, vagy a szokásosnál kedvezőbb áron vállalt munka ma már jóval többet jelent egyszerű “jótékonykodásnál”. A »pro bono publico«, azaz a »közjóért végzett munka« komoly történelmi hagyományokra tekint vissza, egyes források szerint ügyvédként John Adams, az Egyesült Államok későbbi második elnöke is ingyen védte a bostoni teadélután nyomán kitört vérengzések miatt megvádolt angol katonákat.”

Pro bono és önkéntesség

A pro bono tevékenység az önkéntesség egyik formája, amely ma már egyre népszerűbb a kis- és középvállalkozások (kkv-k) körében is. Az egyik legjobb magyarországi példa a Klippe Learning és a KórházSuli Alapítvány együttműködése, hiszen a nonprofit szervezet munkáját szinte az elindulástól kezdve támogatja a digitális tananyagok fejlesztésével és a modern e-learning rendszerek bevezetésével foglalkozó vállalkozás.

A társadalmi felelősségvállalásnak (CSR) ezt a formáját választotta a Café Csoport is. Az ügynökség ingyenes reklámügynökségi szolgáltatásokat (kommunikációs stratégiai tervezés, arculattervezés, közösségi média stratégia kialakítása, kampányok tervezése és kialakítása) kínál az általa kiválasztott nonprofit szervezetek számára.

Kapcsolatépítés és adománygyűjtés

Tévedés azt gondolni, hogy professzionális marketing-kommunikációs tevékenységre csak a vállalkozásoknak van szükségük. Hiszen a nonprofit szervezetek működése során is számos olyan terület van, ahol jelentős hatása lehet például a PR-nak és a marketingnek. Alapvető fontosságú, hogy a kedvezményezetteken kívüli, tágabb értelemben vett közösség is tudjon a nonprofit szervezet létezéséről, céljairól és tevékenységéről (pl. események meghirdetése).

A különböző marketing-kommunikációs aktivitások ahhoz is hozzájárulnak, hogy a nonprofitok képesek legyenek bevonni a közösséget a tevékenységükbe, illetve hosszútávú, kölcsönösen előnyös társadalmi, vállalati és intézményi kapcsolatokat tudjanak kiépíteni. Nem utolsósorban – az SZJA 1 százalékos kampányok idején – azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a professzionális marketing-kommunikáció sokszorosára képes növelni a nonprofit szervezetek adománygyűtjő (fundraising) tevékenységének hatékonyságát.

Pro bono: profi kommunikáció

A Café Csoport tavaly a daganatos betegséggel küzdő gyermekeket és családjukat támogató Érintettek Egyesület SZJA 1 százalékos videószpotját készítette el pro bono felajánlás formájában.